سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شریفترین دانش، آن است که در اعضا و جوارح تو پدیدار شود . [امام علی علیه السلام]
 
پنج شنبه 93 اردیبهشت 11 , ساعت 5:26 عصر

ماهواره به عنوان یک وسیله ارتباط جمعی و اثر گذار در فرهنگ جامعه در بین خانواده ها در حال رشد است رشدی که می توان آن را شبیه به اپیدمی بیماری دانست که حوادث تلخی را برای خانواده ها بوجود می آورد و دختران را بیش از پسران از لحاظ روحی و جسمی به سوی فساد و تباهی می کشاند. درست است که استفاده صحیح از آن توسط افراد متخصص و کارشناس می تواند در بدست آوردن نیازهای اطلاعاتی ،اقتصادی ،پژوهشی و ... کمک نماید اما ماهواره با جذبه خاصی که دارد بیشتر بین خانواده ها نفوذ و گسترس یافته است و متاسفانه خانواده ها نیز به استفاده اصولی از آن نا آگاهند و برخی از شبکه های مبتذل و مخرب نیز از همین فرصت استفاده نموده و در لباس خیر خواهی ولی با نقشه های شوم خود بنیان خانواده ها را هدف قرار داده اند و اثرات بسیار ویرانگری را بر شالوده خانوادها وارد می سازند رشد نا هنجاریها،انحرافات اجتماعی و اخلاقی و عاطفی و... از جمله گسترس معضل بد حجابی در بین قشر جوانان نمونه هایی از این آفت و آسیب در جامعه محسوب می شود که با اصول و ارزش ها و اعتقادات ،فرهنگ و باورهای دینی ما در تضاد آشکار می باشند.لذا می توان گفت سر چشمه خیلی از طلاق ها و جدایی ها و اختلافات و درگیریهای خانوادگی در اجتماع ناشی از عامل ماهواره است.

با کمال تاسف خانواده ها بدون اطلاع و توجه به اثر زیانبار ماهواره آن را بدون هیچ مقاومتی به حریم خصوصی شان وارد نموده و در نتیجه ناخواسته فرزندانشان را با ارزش ها و فرهنگ جامعه غربی آشنا می سازند فرهنگی که سراپا بی بند و باری و غفلت و دور شدن از مسیر انسانیت و غوطه ور شدن در باتلاق گمراهی و تباهی است. آری عزیزان ریشه این بد بختیها را خودمان به خانواده تحمیل کرده ایم و خودمان را نیز مقصر نمی دانیم زمانیکه کودکان و نوجوانان در سنی قرار دارند که زیر بنای تر بیتی و شخصیتیشان ریخته می شود آنها را با انواع برنامه ها و فیلم های مسموم رها می کنیم تا هر آنچه را که برای امیال خود بخواهند بدست آورند و در یک محیط نا سالم بزرگ شوند که واکنش آن برای آنها بسیار گران تمام خواهد شد . آیا به نظرتان رها نمودن فرزندان در چنین فضای شهوت انگیزی کاری منطقی است؟ قضاوت در این باره را به عهده خودتان می گذارم. پدر و مادران محترم ، نیمی از نا بسامانیها و مشکلات روحی جوانان در جامعه ناشی از عوارض جنسی است جوان بی تجربه در این دوران حساس و بحران خیز نیاز به آموزش و نظارت و مراقبت های ویژه شما را می طلبد او هرگزنمی تواند با مشاهده برنامه های وسوسه انگیز خواهشهای نفسانی خود را بدون پاسخ بگذارد در نتیجه به غرایز خود جواب مثبت می دهد و در اینصورت است که زمینه برای انحطاط و سقوط اش در منجلابهای فساد مهیا خواهد شد. والدین گرامی شما باغبان باغچه زندگی هستید پس در تربیت گلهای خوش بو و لطیف آن ( فرزندان) محتاطانه عمل کنید و با تربیت صحیح خود آمادگیهای انحطاطی را در وجود شان نابود سازید تا خدای ناکرده اسیر دیو شهوت نشوند . نگذارید برنامه های گمراه کننده روح و روان پاک و دست نخورده فرزندتان را آلوده سا خته و گل زندگیتان را پژ مرده نماید.یادتان باشد یگانه عامل مثبت و مهم که قادر است انسان را از انحرافات برهاند عامل دین و اعتقادات مذهبی است پس گوش به زنگ و محتاط باشید و سعی کنید بخاطر سلامت روانی و اخلاقی فرزندتان و داشتن جامعه ای سالم آنها را درست تربیت کنید تا زمینه های انحراف و بحران تخفیف یافته و از بین برود و تنها شما با تربیت چنین فرزندان سلیم النفس و پاکنهادی است که می توانید به خودتان ببالید و افتخار کنید . موفق باشید

جوانانمان را تنها نگذاریم
فرزندان ما در زندگی شان به خصوص در دوره جوانی با فشارهای روحی روانی زیادی دست و پنجه نرم می کنند. این مشکلات هر علتی که داشته باشد می تواند در نهایت منجر به مشکلات رفتاری شود و همچنین نگرانی، افسردگی بی خوابی و حتی اعتیاد را به دنبال داشته باشد. والدین باید برای مقابله با مشکلات جوانان، پیش از هر چیز باید ارتباط خود را با او بهتر و صمیمی تر کنند به گونه ای که جوان بتواند به راحتی با شما صحبت و درد دل کند توجه به این نکات نیز ثمربخش است. وقت بیشتری صرف جوان تان کنید، به خصوص اگر گرفتار هستید چون این امر منشأ این بیماری است. به فرزندتان فرصت بیشتری دهید و بگذارید تا در مورد مشکلات و نگرانی هایش صحبت کند. سعی کنید در وعده های غذایی در کنار خانواده و فرزندتان باشید. به او کمک کنید تا از خودش انتظارات واقع بینانه داشته باشد. خود و فرزندانتان را برای شرایط پراسترس آماده کنید. برای مثال تولد یک نوزاد، نقل مکان به یک شهر جدید یا انجام دادن یک عمل جراحی از این نمونه است. به فرزندتان کسب آرامش را بیاموزید روش هایی مثل تنفس عمیق، آرام کردن و شل کردن عضلات، گوش دادن به نوای خوش، خواندن کتاب و نقاشی کردن می تواند به کسب آرامش کمک کند. متاسفانه منشأ و منبع فشار روحی در نوجوانان ناشناخته است و والدین به راحتی قادر به شناسایی آن نیستند. این موارد، برخی از علل بروز فشار روحی در نوجوانان است:
- تغییر در مراقبت های پیش از دوران مدرسه از جمله تغییر کلاس درس یا تغییر معلم
- دادن تکلیف بیش از حد به کودک
- انتظار بیش از حد از کودک که موجب ترس او بشود
- شنیدن اخباری که موجب تشدید استرس شود.
- بیماری هایی از قبیل آسم یا دیابت- تصادف رانندگی
- مشکلات اقتصادی در منزل
توجه به هر یک از این موارد و ریشه یابی استرس نوجوانان، در انتخاب راه صحیح برای مقابله با این مشکل به والدین کمک می کند. بهتر است این مشکل را با جلب همکاری خود او و به کمک او حل کنید. به او اطمینان دهید که مشکلات موجود قابل رفع است و او در مواجهه با هر مشکلی از حمایت شما برخوردار خواهد بود.
برقراری ارتباط خوب، یکی از مهم ترین جنبه های تربیت نوجوان است. والدین باید به نوجوان خود احساس شفقت و دلسوزی را منتقل کنند. باید به نظرات آنان گوش دهند و برای مشکلات راه حل پیدا کنند. در مقابل می توانیم آنها را به خاطر کاری که کرده اند سرزنش کنیم و یا به آنها بگوییم که به خاطر کاری که انجام داده اند عصبانی هستیم. والدین باید مراقب رفتارهای خود هنگام خطاب کردن نوجوانانشان یا پاسخ دادن به او باشند. وقتی نوجوان شما موضوعی را در مورد دوستش به شما می گوید، مطمئن باشید که ایده ای درباره موقعیتی ویژه دارد. بنابراین هر فرصتی را غنیمت بشمارید تا نشان دهید افکار و نظرات او برای شما ارزش دارد. به نوجوان خود بگویید که به نظرات او علاقه مند هستید و مایلید که آنها را بشنوید. اجازه دهید او نظر خود را در هر زمینه ای ابراز کند بعد اگر اشتباهی در افکار یا نظرش دیدید، به طور منطقی درباره آن بحث کنید و نظر درست را ارائه دهید. در هر حال خونسردی خود را حفظ کنید و با آرامش به او پاسخ دهید.

اثر تنبیه بدنی بر دانش آموزان

درس معلم ار بود زمزمه محبتی جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را زشت ترین عملی که هر وجدان پاکی را متالم و متاثر می سازد تنبیه بدنی کودکی است که حتی نمی تواند از خودش در مقابل رفتار خشونت آمیز دفاع نماید. متاسفانه برخی از والدین و معلمین محترم برای کودک تحت تعلیم و تربیت خود زمانیکه او مرتکب عمل اشتباه و ناشایستی می شود مثلآ از دستورات سر پیچی می کند، تکالیف درسی اش را انجام نمی دهد و .... او را به باد سرزنش و تحقیر گرفته و به تنبیه بدنی او اقدام می کنند و دلیلشان نیز این است که این عمل را برای تادیب و تربیت کودک لازم و ضروری می دانند اما باید به این نکته مهم توجه نمود که تنبیه بدنی اثر بسیار ویرانگری را روی شخصیت در حال شکل کودک می گذارد و او در اثر تنبیهات و مجازاتهای شدید و ناعادلانه ضمن اینکه دچار افت تحصیلی میگردد بعد از مدتی عنان صبر و شکیبایی خود را از دست داده و عاقبت از محیط خانه و مدرسه گریزان می شود و اگرهم این کار اتفاق نیفتد کودک معصوم در اثر رفتار های غلط و خشونت های اعمال شده که روح و روان او را سخت آرزده خاطر می سازد در بزرگسالی به جوانی عاصی و بی عاطفه و کاملآ خشن تبدیل می شود و به انجام هر فعل ناشایستی دست خواهد زد .

والدین و معلمین عزیز این سوء تفاهم از مطالب بنده حاصل نگردد که من معتقدم باید کودک در هر عملش آزاد باشد و اصلآ مورد مواخذه قرار نگیرد بلکه منظورم این است که ما باید با روشهای درست و اصولی تربیتی او را مورد باز خواست قرار دهیم و در فکر و اندیشه کودک نوعی نگرش مثبت به دوری از عمل خلاف ایجاد کنیم تا در سایه چنین علم و آگاهی که به کودک می دهیم او با میل و خواست درونی اش از کار بد دوری گزیند و در این صورت است که بین ما و کودک یک رابطه عاطفی و صفا و صمیمیت بوجود خواهد آمد .اگر نتوانیم این کار را انجام ندهیم کودک با خشونتی که از ما سراغ دارد تنها در ظاهر و آن هم بخاطر ترس از کتک خوردن عمل نا شایست خود را ترک می نماید و قطعآ عمل خود را در خفا و دور از چشم ما با شدت بیشتری ادامه خواهد داد. البته درست است که بعضآ کار هایی بسیار ناشایست از کودک بوقوع می پیوند که نمی توان با پند و اندز و نصیحت کودک را به راه راست هدایت نمود در چنین مواقع حساسی نیز باید خوب دقت کنیم و به دنبال علت و انگیزه عمل بگردیم و با از بین بردن آن از بروز خلافکاریهای بعدی کودک ممانعت بعمل آوریم.

یادآوری این نکته ضروری است که رفتار های غلط و تربیت های غیر اصولی و نادرست والدین و اطرافیان و نیز شرایط نا مناسب و بد محیطی و اجتماعی است که سبب می شود روح و روان کودک متاثر گشته و او به واکنشهای عصیانگرانه اقدام نماید پس سعی کنیم بجای تنبیه بدنی که کودک را در انجام عمل خود جری می سازد برای تعلیم و تربیت او در یک دست مان محبت و نوازش و در دست دیگرمان چوب تنبیه داشته باشیم اما یادمان باشد که اولآ: اگر از محبت و نوازش استفاده کنیم کودک از عمل خلاف خود باز می گردد و هرگز نیازی به پایین آوردن چوب تنبیه نخواهیم داشت و ثانیآ: اگر این تنبیهات را ما از روی نا بسامانیهای روحی و عقده های سرکوب شده خودمان انجام می دهیم حساب بحث اش جداست ولی اگر اعتقاد داریم این تنبیهات برای آموختن علم و ادب به کودک ضروری است یادمان باشد که همان علم ما را از اعمال هرگونه خشونت در حق کودکان منع نموده است.

 

توصیه هایی به والدین کودکان را تنبیه نکنید همه والدین دوست دارند فرزندانی بی عیب و نقص و ایده آل داشته باشند، اما باید بدانیم همانطور که خودمان ایده آل نیستیم، انتظار ایده آل بودن نیز از فرزندمان نیز انتظار بی جایی است.
یکی از اصول مهم فرزندپروری مثبت و سازنده، داشتن انتظارات واقع بینانه از کودک می باشد. انتظارات واقع بینانه یعنی توانمندی ها و استعدادهای کودک خود را بشناسیم و نقاط قوت او را تقویت نموده و کودک را کمک نماییم تا نقاط ضعف خود را شناسایی و برطرف نماید. تحقیر، سرزنش، تنبیه و مقایسه او با کودکان دیگر نه تنها ضعف های او را برطرف نمی کند؛ بلکه به اعتماد به نفس کودک نیز آسیب می رساند. در اینجا به توضیح روش هایی پرداخته ایم که به والدین کمک می کند تا به جای درگیری با بچه ها، راحت تر مشکلات را حل نمایند.
در برخورد با کودکانی که مشکلات رفتاری دارند، والدین دچار درماندگی و ناکامی می شوند که علت آن در درجه نخست رفتار کودک و در مرتبه بعدی عدم برخورداری از حمایت های لازم برای سازگاری با کودک است..
آنچه اهمیت دارد راه حل هایی است که در ارتباط با جنبه های منفی رفتار این کودکان به کار می رود. در برخورد با مشکلات رفتاری کودکان 3موضوع اهمیت ویژه دارد:1 - درک رفتار کودک و عوامل مختلفی که این رفتار را تحت تأثیر قرارمی دهد.
2- آموزش مهارت های خاص به والدین برای مقابله با مشکلات رفتاری کودکان
3- کمک به والدین برای ایجاد فضای مثبت در خانه و خانواده به نحوی که این آموزش ها مؤثر واقع شوند.
توصیه های کاربردی به والدین: 1 - درک رفتار کودک. در اکثر کودکان حس قوی استقلال و عدم وابستگی وجود دارد. این حس در بسیاری موارد تأثیرات مثبت هم به دنبال دارد زیرا افرادی که مستقل هستند از قاطعیت و اعتمادبه نفس بالاتری برخوردار هستند. اما در مواردی که این احساس خیلی شدید باشد کودک را به سمت خودسری، سرکشی و جسارت می برد. مهم این است در حالی که جنبه های مثبت این رفتار را تقویت می کنید، جنبه های منفی آن را برخود کودک و دیگران کاهش دهید.
2-احساس زیربنایی و زمینه ای را در کودکتان جست وجو کنید. اگر کودک شما نسبت به خواهر کوچک ترش خشم نشان می دهد و او را کتک می زند، وی را تشویق کنید خشم و حسادت خود را به روش بی ضررتری نشان دهد.
3-به جای دستور دادن به وی قدرت انتخاب دهید. تصمیم گیری به کودک امکان اختیار می دهد ولی فرمان دادن باعث جنگ قدرت میان او و شما می شود. از آنجا که کودکان هنوز آن قدر توانایی شناختی ندارند که همه اطلاعات را با هم پردازش کنند، به جای دستورات زنجیره ای، این دستورات را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید. دستوراتی به او بدهید که واضح و اختصاصی باشد. دلیل و منطق دستورات را برای کودک توضیح دهید. راه موثر آن است که اول دستورات را توضیح دهید و بعد دستور را اعلام کنید. مثلا: مادربزرگ اینجا می آید و او خانه مرتب را دوست دارد، پس لطفاً الان اسباب بازی هایت را جمع کن.
4-زمانی را برای آماده شدن اختصاص دهید. اگر قرا است شب به مهمانی بروید، از قبل و به طور اختصاصی به او بیاموزید که از وی انتظار دارید چگونه رفتار کند. اجرای نقش به صورت بازی می تواند کودک را برای موقعیت های دشوار آماده کند.
5-حتی المقدور اجازه دهید پیامدهای طبیعی رفتار کودک رخ بدهد؛ بیش از حد او را نجات ندهید. اگر فرزند شما مسئولیت اعمال خود را به عهده نمی گیرد لازم نیست شما به جای او همه کارهایش را اصلاح کنید. مثلا اگر حوله خیسش را پس از استحمام برای خشک شدن آویزان نکرده، خودش روز بعد با حوله خیس مواجه می شود. اگر لباس هایش را پس از برگشتن از مدرسه سر جای خود نگذاشته، طبیعتاً فردا برای یافتن آنها دچار مشکل خواهد شد و با تاخیر به مدرسه خواهد رسید. اگر قرار باشد همیشه به جای کودک کارهای نیمه تمام او را به پایان برسانید، حس مسئولیت پذیری او کاهش می یابد.
6-در مواقع لزوم محکم باشید. اگر قرار است کودک شما قانون یا دستوری را انجام دهد، در خصوص انجام آن قاطعیت داشته باشید. مثلا اگر کودک اصرار دارد هنگام عبور از خیابان دست شما را رها کرده و بدود و در این خصوص پافشاری می کند، محکم دست را بچسبید و نگه دارید، در حالی که خطرات این کارش را توضیح می دهید.
7-کودک خود را در آغوش بگیرید و محبت خود را به نشان بدهید. کودکانی که پرخاشگرانه و نامتناسب رفتار می کنند، از در آغوش گرفتن و بغل کردن به روش محبت آمیز سود می برند. این روش به آنها فرصت می دهد احساسات حبس شده خود را از طریق اشک رها کنند.
8-محیط را تغییر دهید. اکثر اوقات ایجاد در محیط آسان تر از تغییر رفتار کودک است. اگر کودک شما مرتباً وسایلی را از کمد بیرون می آورد، درب کمد را قفل کنید. اگر وسایل تزیینی جلوی تلویزیون را جابه جا می کند، جای آنها را عوض کنید.
9-راههای جایگزین بهتر و قابل قبول تری را پیدا کنید. به رفتار کودکتان تغییر جهت دهید. مستقیماً نگویید این کار را انجام نده بلکه به او بگویید در عوض کجا می تواند این کار را انجام دهد.
10-تعارضات موجود را به صورت دو طرفه و مشارکتی حل کنید. راجع به تعارضاتی که با کودک دارید، صحبت کنید. نیازهای خود را مشخص نمایید و از وی برای پیدا کردن راه حل کمک بخواهید. قوانین را با هم مشخص کنید و جلسات خانوادگی تشکیل دهید.
11-انتظارات خود را تعدیل کنید. بچه های کوچک احساسات و نیازهای شدیدی دارند. آنها به طور طبیعی پرسر و صدا، کنجکاو و نامرتب، کم طاقت، پرتوقع، فراموش کار، ترسو، خودمحور و سرشار از انرژی هستند. سعی کنید آنها را همانطور که هستند بپذیرید.
12-خنده و شوخی را جایگزین شدت عمل کنید. اگر کودک شما از دست شما عصبانی است، او را تشویق کنید خشم خود را از طریق یک بازی جنگی به شما نشان دهد. خنده کمک می کند خشم و احساس ناتوانی وی تخفیف یابد.
آخرین و مهم ترین نکته اینکه زمانی را برای خودتان در نظر بگیرید. در شرایطی که شرایط برای شما قابل تحمل نیست، اتاق را ترک کنید و برای کسب مجدد آرامش و قضاوت صحیح هر کاری لازم است انجام دهید. تلفن به یک دوست، گریه کردن، دوش گرفتن و... قطعاً می تواند کمک کننده باشد. 


پنج شنبه 93 اردیبهشت 11 , ساعت 5:25 عصر

اکنون اینترنت به بخش مهمی از فعالیت های روزمره بشر تبدیل شده است.اینترنت به همان اندازه که مفید و سودمند است، منبع تهدیدها، خطرها و ریسک های گوناگون نیز محسوب می شود. این مسئله به ویژه کودکان و نوجوانان را به علت آسیب پذیرتر بودن در معرض تهدید شدیدتری قرار می دهد و اتفاقاً این بعد از اینترنت را باید بدون هیچ گونه اغماضی در نظر گرفت.متأسفانه طبق آمارهای موجود، بسیاری از والدین یا هیچ گونه نظارتی بر فعالیت های آنلاین فرزندان خود ندارند یا این مسئله را خیلی جدی نمی گیرند. جدیدترین تحقیقات در خصوص وضعیت کودکان و نوجوانانی که به شکل آنلاین مورد سوءاستفاده و بهره کشی قرار گرفته یا در معرض مستقیم حمله و تهدیدهای اینترنتی واقع شده اند، نتایج اسفباری را نشان می دهد.افزایش تعداد کودکان سردرگم و روان پریش که از طریق مشاهده وب سایت های نامناسب و خشن به مشکلات روحی دچار شده اند، تعداد روزافزون این وب سایت ها و پایگاه ها همگی موید این مطلب است که فرزندان ما به شدت توسط فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی ابداع شده توسط خود ما تهدید می شوند.

برای حذف یا دست کم کاهش تهدیدها، صدمه ها و آسیب های وارده به کودکان و نوجوانان به علت دسترسی های نامناسب به اینترنت، سازمان ها و مراکز اصلی فعال در حوزه فناوری اطلاعات، اقدامات مؤثری را مانند جلوگیری از راه اندازی یا ادامه فعالیت پایگاه های غیراخلاقی و غیرقانونی، محدود کردن عملکرد جست وجو در وب برای برخی از کلمه ها یا عبارت ها و... انجام داده اند. اما هیچ کدام از آنها برای تضمین امنیت کودکان و نوجوانان در اینترنت کافی نبوده و در نهایت تا حد زیادی به راهکارهای مکمل که معمولا در طرف کاربر یا اجرا می شوند، وابسته است (Client-side   ) سمت سرویس گیرنده در واقع مهم ترین و مؤثرترین راهکار، استفاده از نرم افزارهای امنیتی است که شامل سیستم کنترل والدین باشند. اکنون بسیاری از شرکت های امنیتی این ابزار مهم مدیریتی را در برخی از نرم افزارهای حفاظتی خود (ParentalControl ) گنجانده و در اختیار متقاضیان قرار می دهند. ابزار کنترل والدین، معمولا قدرت بازدارندگی مؤثری در برابر تهدیدها و خطرهای اینترنتی در اختیار دارند و خانواده ها می توانند با تعریف و تنظیم گزینه های مختلف در این ابزار، دسترسی فرزندان خود به محتویات اطلاعاتی تحت وب را کاملا تحت کنترل و نظارت خود قرار دهند.

قابلیت هایی چون انسداد صفحه ها و پایگاه های نامناسب و خشونت آمیز به شکل بالفعل یا بالقوه، نظارت و کنترل فایل ها و اطلاعات رد و بدل شده به شکل آنلاین، آگاهی از پایگاه ها و مراکز مورد بازدید فرزندان و نیز کلیه آدرس های در دسترس آنها و همچنین قابلیت تعریف زمان و مدت دقیق دسترسی کودکان و نوجوانان به اینترنت در یک جدول زمانی قابل تنظیم توسط خانواده ها، از ویژگی های معمول سیستم های کنترل والدین محسوب می شود. به عنوان نمونه ای از نرم افزارهای امنیتی شامل این سیستم، می توان به نسخه های مختلف برنامه محصول شرکت پاندا یعنی Internet Security اشاره کرد.صرف نظر از اقدامات، فناوری ها و ابزار حفاظتی مبتنی بر برنامه های کاربردی و وب، مطمئناً نقش آموزش، آگاهی دادن صحیح به فرزندان و نیز مسئولیت بخشی به آنها در خصوص برخورد با خطرها و ریسک های امنیتی در اینترنت غیرقابل انکار است. این مسئله با افزایش آگاهی و درک صحیح کودکان و نوجوانان و کاهش آسیب پذیری شدید آنها در محیط بیکران وب، قطعاً برای آنها تأثیری بیش از قطع دسترسی و ممنوعیت استفاده از اینترنت به ارمغان خواهد آورد.

آسیب های جدی بلوتوث، پیامک و فیلم های مبتذل بر نوجوانان و جوانان

با فراگیر شدن استفاده از گوشی های تلفن همراه در سطح اقشار جامعه ضمن مزایای فراوان این فناوری جدید، می بایست به جنبه های منفی آن نیز توجه جدی داشت. همانطور که می دانیم در مقوله ها و فرآورده های فرهنگی دیدن یک فیلم یا عکس غیراخلاقی یا شنیدن یک موسیقی مبتذل و یا خواندن نوشته ای نامناسب، واکنش های منفی و خطرناک روحی و روانی و جسمی مانند یک سم کشنده و مهلک را در فرد ایجاد می کند که در صورت عدم درمان به موقع، شخصیت انسانی فرد، مورد آسیب جدی قرار گرفته که تبعات آن در برخی مواقع غیرقابل جبران خواهدبود. اگر کمی در اطراف خود بررسی مختصری داشته باشیم درمی یابیم که جریانها و باندهای مرموز بطور محسوس و یا نامحسوس و در قالب دوستی ها و همکلاسی های فرزندانمان و یا توسط برخی افراد در معابر مبادرت به توزیع سی دی های فیلم غیرمجاز، انتشار کلیپ های صوتی و تصویری و یا نوشتارهای سخیف بوسیله بلوتوث و پیامک در راستای ترویج فرهنگ غیرانسانی و غیراخلاقی و لجن زار غرب می نمایند که برخی اثرات این جنایت فرهنگی طبق نظر کارشناسان در حوزه پزشکی و روان شناسی بطور خلاصه به این شرح می باشد:
آسیب های جسمی و روحی و روانی:
1- ایجاد بلوغ زودرس در نوجوانان و اثرات منفی بر رشد طبیعی جسم و روان
2- گوشه گیری و انزوا و بروز افسردگی در نوجوانان و جوانان
3- بروز رفتارهای عصبی و غیرمتعادل
4- تپش قلب و بی اشتهایی و یا کم اشتهایی و رنجور شدن جسم
5- بی میلی به امر تحصیل و فعالیت های ورزشی
6- عدم تمایل و یا کم رغبتی به انجام واجبات و حضور در مجامع علمی و مذهبی
7- مشغول شدن و استفاده زیاد از تلفن همراه برای بازی و یا دیدن کلیپ و موسیقی (اعتیاد به تلفن همراه)
8- بیخوابی و کاهش مطالعات درسی و غیردرسی و بروز افت تحصیلی
9- افراد در نوع انتخاب لباس و آرایش ظاهری به سبک های نامأنوس و ناهنجار
10- گرایش به سیگار، موادمخدر و کاهش انگیزه برای کار و تلاش و تشکیل خانواده در جوانان
البته خوب است به این نکته اشاره شود که کارکردها و اثرات استفاده از گیرنده های ماهواره ای که متأسفانه در بعضی از خانواده ها در اثر کم اطلاعی رواج پیدا کرده است دارای آسیب های مشابه ای است که در ادامه سلسله مباحث به آن پرداخته خواهد شد.
نقش پدر و مادر و خانواده در سلامت فرزندان
-راهنمایی فرزندان برای انتخاب دوستان سالم و صالح
-انجام راهنمایی و مراقبت از فرزندان در استفاده صحیح از فیلم و تلفن همراه (حتی المقدور برای دور ماندن فرزندان از برخی از معضلات فرهنگی و اخلاقی از تلفن همراه ساده و بدون بلوتوث و دوربین استفاده شود)
-تشویق و ترغیب نوجوانان و جوانان برای پر کردن اوقات فراغت با ورزش یا مهارت آموزی و استفاده از کلاس های کامپیوتر، دوره های فنی، زبان و... کمک در انتخاب حداقل یک نشریه و مجله فرهنگی تخصصی و فنی در حوزه مورد علاقه ایشان.
-آشنا نمودن هرچه بیشتر فرزندان با احکام و آداب دینی و اهتمام در انجام فرائض بالاخص نماز
-همراهی با فرزندانمان برای حضور در مساجد و هیئت های مذهبی و نمازهای جماعت
-استفاده بهینه از برنامه های متنوع آموزشی علمی و سرگرمی صدا و سیما
-برنامه ریزی جهت پیاده روی، دوچرخه سواری و استفاده از پارک ها و برنامه های فرهنگسراها
-آماده سازی و فراهم نمودن زمینه های لازم برای کار، اشتغال و کمک در تشکیل خانواده و مقدمات امر مقدس ازدواج برای جوانان
-همکلاسی های ناباب فرزندانمان را در محل تحصیل به اولیای مدارس معرفی کرده و فرزندانمان را نیز از آنها دور کنیم.
-عوامل توزیع فیلم و بلوتوث های غیراخلاقی و غیرانسانی را به عوامل انتظامی گزارش دهیم.
-در خانواده پدر و مادر، در رعایت شئونات اخلاقی و انجام واجبات و ترک محرمات پیشقدم باشند.
-در صورت بروز مشکلات روحی و روانی از مشاوران و پزشکان کمک بگیریم.
-با فرزندان خود صمیمی باشیم و آنها را در رشد و تعالی و پیشرفت کمک نمائیم.
-هرچند وقت یکبار با حضور فرزندانمان از آنها بخواهیم که محتوای تلفن همراه، فایل های رایانه ای، سی دی های فیلم و بازی را برای ما هرچند وقت یکبار با حضور فرزندانمان از آنها بخواهیم که محتوای تلفن همراه، فایل های رایانه ای، سی دی های فیلم و بازی را برای ما نشان داده و توضیح دهند.

ماهواره دشمن خانوده های ایرانی : یکی از رسانه های قدرتمند ارتباط جمعی، ماهواره است که امروزه بیش از پیش، جایگاه ویژه ای را نزد خانواده های ایرانی پیدا کرده است. تاکنون با خود اندیشیده اید که چرا این تکنولوژی نوین، خواهان بسیاری آن هم در تمام سطوح سنی بالاخص جوانان دارد؟ آیا مصرف کنندگان جوان ، از فرهنگ استفاده آن مطلعند؟ به نظر شما، تقریب زمانی که هر یک از اعضای یک خانواده بالاخص خانواده های تازه بنیان شده، از ماهواره استفاده می کند، چقدر است؟ کدامیک از برنامه های این رسانه، بیشتر مورد توجه تماشاگران جوانش قرار می گیرد؟ معایب یا محاسن استفاده از آن چیست؟ آیا روابط یک زوج جوان، تحت تاثیرآن در جهت بهبودی پیش می رود یا اضمحلال؟! و هزاران سوال دیگر...
قطعا، به شمار پرسش شوندگان، پاسخ های بسیاری است که هر یک مظهر و بیانگر نوعی اندیشه است که می تواند، تعابیر متفاوتی را در بر گیرد. همگی ما اذعان به این مطلب داریم که هر بدعت نوینی، می تواند توامان، از وجوه مثبت و منفی برخوردار باشد و هدف از این یادداشت، تائید و یا رد هیچ یک از وجوه این رسانه نیست و نظرات هر یک از شما را در این باب محترم و ارزشمند می شمارد. اندکی تامل کنید:به جواب خود راجع به سوال" آیا روابط یک زوج جوان، تحت تاثیرماهواره در جهت بهبودی پیش می رود یا اضمحلال؟! " باری دیگر بیندیشید. ....
از منظر روان شناسان ایرانی که در بافت فرهنگی همین جامعه، کسب علم و تجربه کرده اند و مشاوره های زناشویی و خانوادگی متعددی را رهنمون بوده اند، شنیدنی های بسیاری موجود است که می تواند نظرات برخی از ما را بازسازی نماید. رفتار‌های جنسی نامعقول، ماحصل نمایش های پورنوگرافیک ماهواره است. یک متخصص امور جنسی می گوید: تجربه ی شغلی من و سایر همکاران، این مهم را به اثبات رسانده است که یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن انحرافات جنسی و اختلالات جنسی زوجین و وفور فراوان آن در سالهای اخیر، تماشای بی رویه و خارج از حد برخی از شبکه های نمایش های پورنوگرافیک ماهواره است که پدیده شومی به نام هرزه نگاری را موجب شده است. در این شبکه ها که نمایش تصویری و یا کلامی‌ رفتارهای جنسی با هدف ارضای خواسته‌های جنسی دیگران انجام می شود، معمولاً به ارضای غیرطبیعی جنسی تماشاگران می‌انجامد و این امکان را به وجود می آورد که فرد به واسطه دیدن مطالب و تصویر‌های مستهجن، رفتار‌های جنسی نامعقول از خود بروز دهد و یا به اعتیاد جنسی رو آورد. جستجوی تجربه اوج و متعاقب آن لذت جنسی و رهایی از تنش، چنان در فرد تقویت می شود که شخص را شدیدا مجذوب تماشا می کند و به قدری شدت می یابد که تماشای صحنه‌های مبتذل، ذهن و اندیشه فرد را تسخیر می کند؛ به گونه ای که اگر فرد روزی به سراغ ماهواره و عکس‌های مبتذل آن نرود، در زندگی خود احساس کمبود می‌کند و حالت کسالت به او دست می دهد . دنیای فانتزی و نشاط آور این دنیای مجازی، تجربه ی گسستنی را برای فرد پدید می آورد که در آن فرد از تقاضاهای دنیای واقعی فرار می کند و به طور کلی نسبت به هرآنچه در اطرافشان است بی توجه می شود و حتی گاها متوجه گذر زمان و خود نمی شود. به خطر افتادن سلامت روانی و حتی جسمی‌ فرد ماحصل حتمی الوقوع توجه مجازی به مسائل جنسی است که می تواند انحرافاتی چون؛ خود ارضایی، اباحه گری جنسی، همجنس بازی، از بین رفتن حیای اخلاقی ، علاقه به عریان نمایی و ... را در بر گیرد. رفتارهای جنسی نامعقول برای زندگی جنسی زوجین، همچون سمی کشنده است که نه تنها ارضاء این نیاز طبیعی زوج را دچار مشکل کند بلکه می تواند دلسردی از زندگی زناشوئی و مشترک را نیز به همراه داشته باشد. خانمی به مشاورش می گفت: "وقتی می بینم همسرم ، کانال های متعددی را برای یافتن فیلمی که دقیقا به دنبالش است، جستجومی کند و سپس با توجه به آن فیلم یا تصویر خاص استمنا می کند، به زنانگی و زیبایی خودم شک می برم و احساس حقارت می کنم و..."
کاهش تعاملات و روابط خانوادگی مهمترین اثر کاربری افراطی است.
زنی می گفت: "مدت زمان کوتاهی از زندگی مشترکمان می گذرد ولی من بسیار احساس تنهایی و افسردگی می کنم، همسرم ، تماشای ماهواره را به هم نشینی و هم صحبتی من ترجیح می دهد، در عین کنار هم بودن، با هم نیستیم" . شکایت و اعتراض زنان از همسران خود، به دلیل بی توجهی به آنان و صرف بیشتر وقت خود به لذت های رنگارنگ ، اما پلید و منحرف جنسی فضای مجازی ، از مهمترین عوامل سستی محبت در خانواده ها و متعاقب آن طلاق است. استفاده و علاقه ی مفرط به برنامه های ماهواره، به طور سیستماتیک اثرات چندی را در زندگی فرد به وجود می آورد. کاهش تعاملات و روابط خانوادگی در بین اعضای خانواده و ایجاد مشکل در روابط صمیمانه ی زوجین شاید اولین و مهمترین، اثر کاربری افراطی است که متعاقب آن مسائل بیشتری را در دیگر ابعاد زندگی مشترک نیز می تواند به همراه داشته باشد. تغییر در الگوی خواب و بیداری، نیاز به خلوت و تنهایی، تغییرات شخصیتی، بی توجهی به مسائل زندگی و عدم مسؤلیت پذیری، از دست دادن علاقه به رابطه جنسی با همسر خود، عدم توانایی در ابراز علاقه و عاطفه به همسر، اختلال در فعالیتهای حرفه ای و شخصی و.... تنها بخشی از این مشکلات تاثیر گذار بر روابط همسر و فرزندان است.
قدرت اندیشه و تحلیل، مغلوب احساسات می شوند.
تاثیر برنامه‌های تخریبی و نابهنجار این ابزار قدرتمند بر افکار عمومی و عملکرد آن پیرامون مسائل زندگی ، به هیچ وجه قابل اغماض و چشم پوشی نیست. ماهواره با قدرت نافذ و توانمند خود توانسته است، روح انسان را مسخ و فعالیت ذهنی(قدرت تفکر و تعمق) را کُند و یا سلب نماید و فرد را از نظر روانی، منفعل بار آورد. لاجرم، از روند تصمیم گیری و اظهار نظرهای فردی که تحت تاثیر احساسات و عواطف قرار می گیرد و بیش از هر چیز برخاسته از احساسات ناشی از تبلیغات و تماشای تصاویر است، گریزی نخواهد بود. متاسفانه، کم نشنیده ایم که بسیاری، بزرگترین اشتباهات زندگی خود را بر این اساس مرتکب شده اند و به ارزش‌های اخلاقی و خانوادگی و اجتماعی خود پشت پا زده اند. مشاوری می گفت: وقتی علت خیانت زناشویی را پی جویی می کنم، به قهرمان یکی از داستان های ماهواره ای می رسم که بسیار مورد توجه مخاطب قرار گرفته و همسان سازی فرد با بازیگر آن نقش، ارتکاب چنین عملی را موجه ساخته است.
ارزش‌های اخلاقی و خانوادگی و اجتماعی تغییر می یابند.
مردی می گفت: همسرم، حرمت مرا نگاه نمی دارد: آرایش غلیظ و نمایشی دارد، لباس های نا متناسب تن می کند، با نامحرمان دست می دهد، دشنام می دهد، و... این رفتارها برای او عادی شده است تا بدان جایی که خانواده ی پدری او نیز معترض شده اند. و یا زنی می گفت: همسرم دست بزن نداشت، فحش نمی داد، من و فرزندانم را بسیار دوست می داشت اما با دیدن برخی از برنامه های ماهواره به طور کلی تغییر رویه داده و چیزی دیگر شده است: مرا وادار می کند در مجالس مختلط شرکت کنم و با دوستان او دست بدهم و...، شوخی های زننده می کند ، حرمت شکنی می کند و به پدر ومادر خود و من ارزشی قائل نمی شود، شرم نمی کند و هر نا گفتنی را پیش فرزندانم به زبان می آورد و... جالب است بدانید که او در مقابل اعتراضات من، جمله ای شنیدنی دارد: تو از دنیا عقب مانده ای، الان همه این طور زندگی می کنند ولی تو و ذهنت در چند صد دهه ی پیش جا مانده اید، بیچاره من که مجبورم با تو زندگی کنم و ... لذا، کاملا درست است که می گویند: برنامه‌های مخرب و ضد اخلاقی ماهواره‌، ویرانگر بنیادهای اخلاقی و خانوادگی و اجتماعی است و ارزش های وابسته بدانها را به شدت تهدید می‌کند.
بیراه نگفته ایم اگر بگوئیم: شکست غرور و حرمت مردان در مقابل زنان، فحاشی و بیان کلمات رکیک، بی بند و باری، بی غیرتی و بی تفاوتی در مقابل محارم، شکست حریم محرمیت، بی عفتی و شکست حیا و شرم، بی حرمتی به بزرگسالان، خشونت بالاخص علیه زنان ، بی اعتنایی به همسر و فرزند و ... حاصل حملات خصمانه شبکه های ماهواره ای است که هدفی جز تزلزل روابط زناشویی و فروپاشی نهاد خانواده ندارند. نگرانی و استرس در زندگی مشترک اجتناب ناپذیر است:روابط بین فردی براساس مهر و صحبت، صلح و صفا، عطوفت و صمیمیت، نشاط و شادی، صداقت و راستی شالوده اصلی بنیان یک زندگی مشترک موفق است. اما آموزه های برنامه های ماهواره ، در قالب فیلم ها و سریال های خانوادگی،در جهت حاکم سازی بی اعتمادی و انداختن سایه شوم شک و تردید در زندگی پیش رفته و موجبات سست شدن روابط بین فردی و کم رنگ شدن محبت و صمیمیت زوجین را فراهم آورده و با سرعتی بسیار برای ریشه کنی صداقت، خشکانیدن راستی و درستی در اندیشه و عمل زوجین گام بر می دارد.
تغییر در تعریف عشق و صمیمیت و روابط و انتظارات مربوط به صمیمیت، احساس خیانت و ترویج خیانت و تقویت بی وفایی ، بی احترامی به یکدیگر ، دروغگویی و تهمت و آسیب های روحی چون : طرد، تباهی، تنهایی، شرم، حسادت و فقدان عزت نفس و... تنها بخشی از جلوه های دل فریب هنری به ظاهر جذاب این شبکه های پوشالی است. مردی می گفت: با آن که می دانم همسرم زن مهربان و با وفایی است اما به او شک دارم، احساس می کنم هر آن ممکن است او را از دست بدهم و یا آن که او مرا ترک کند. آنچه گفته شد تنها بخشی از حقیقت تلخ این جادوی قرن بر زندگی مشترک جوانان است که کاوش و تحلیلی بیش از این را نیازمند است ، اما متاسفانه در مجال این یادداشت نیست و ما تنها به عمده ترین و مهمترین لطمات آن اشاره مختصری نمودیم و بدان بسنده کردیم.
حال نوبت شما است که کلاه خود را قاضی کنید و بیندیشید که با تاثیرات اجتناب ناپذیر ماهواره، بر زندگی مشترک تان چه باید کنید؟

بچه ها، کامپیوتر و اینترنت : نمی توان تصور کرد که فرزندان ما بزرگ شوند، رشد کنند، به دانشگاه بروند، وارد حوزه های مختلف شوند اما با کامپیوتر سروکار نداشته باشند و شبکه جهانی (اینترنت) را نشناسند.
دنیای امروز دنیای تلویزیون، ماهواره، کامپیوتر، اینترنت و تلفن همراه است. این تکنولوژی های جدید چنان با سرعت وارد زندگی بشر شده و راه نفوذ خود را ادامه می دهند که نمی توان از کنار آنها با بی تفاوتی گذشت؛ بلکه باید با آنها به روش صحیح برخورد نمود تا بیشترین سود و استفاده حاصل آید. همچنان که اثرات مثبت تکنولوژی های نوین در کیفیت زندگی ما قابل انکار نیست؛ در صورت عدم مدیریت صحیح نیز ممکن است تأثیرات مضر آن بر زندگی کودکان و نوجوانان ما غیرقابل جبران باشد. کامپیوتر به عنوان یک منبع صحیح و قابل اعتماد برای بچه ها و بزرگسالان مطرح است ولی مسائلی در مورد استفاده از آن وجود دارد که والدین را نگران می کند.
یکی از مهم ترین عوامل برای تعیین اثر مثبت یا منفی کامپیوتر مدت زمانی است که کودک یا نوجوان از آن استفاده می کند و مسئله دیگر نوع فعالیت هایی است که با آنها درگیر است. وقتی بچه برای مدت طولانی از روز پای کامپیوتر می نشیند در سایر فعالیت های تحصیلی، ارتباطی و اجتماعی دچار عقب ماندگی می شود. استفاده زیاد و کنترل نشده از کامپیوتر موجب افزایش وزن، رکود عملکرد اجتماعی- ارتباطی، گوشه گیری، انزوا و غمگینی می شود.
بازی های خشن کامپیوتری کودکان و نوجوانان را مستعد مشکلات رفتاری و پرخاشگری می کند ولی اگر از برنامه های صحیح آموزشی استفاده شود خلاقیت افزایش می یابد و فرصتی برای اکتشاف و جست وجوگری در اختیار او قرار می گیرد. این در صورتی است که نرم افزارهایی متناسب با سطح رشدی کودک در اختیارش قرار گیرد تا قدرت تفکر و خلاقیت او شکوفا شود و توانایی حل مسئله در او تقویت گردد. مثلا نرم افزارهای گرافیکی می تواند برای کودکان جالب باشد چون انگیزه خلق تصاویر سمبولیک را در آنها بیدار می کند. محتویات چیزهایی که کودک در کامپیوتر استفاده می کند باید معنادار و متناسب با تجربیات خانه، جانعه و مدرسه باشد. بهتر است کودک درگیر فعالیت هایی شود که به وی اجازه کنترل دهد. از کامپیوتر در کودکان و نوجوانانی که ناتوانی یادگیری یا نیازهای خاص آموزشی دارند می توان بهره زیادی برد. به خصوص بچه هایی که ناتوانی در زمینه آموزش سنتی دارند مانند کودکان دچار مشکلات یادگیری، توجه و تمرکز، مشکلات شنوایی، تکلمی و رفتاری از این روش های خاص بهره زیادی می برند.
به نکات زیر درمورد استفاده از کامپیوتر توجه کنید:
- استفاده از کامپیوتر برای کودکان زیر 3سال توصیه نمی شود. بهتر است تا این سن کودک درگیر ارتباط نزدیک تر با والدین، جست وجوی محیط، شکوفا شدن استعدادها و بازی های مختلف باشد.
- فعالیت های کامپیوتری به شکلی تهیه شود که باعث خلاقیت و انگیزه کودک شود، به او فرصتی برای کشف کردن و تجربه محیط دهد، قدرت انتخاب دهد و توانایی تخیل، تصور، تفکر، تصمیم و حل مسئله را افزایش دهد.
- در مدرسه بهتر است استفاده از کامپیوتر به صورت کار گروهی درآید. در این صورت احتمال مشارکت، همکاری و برقراری ارتباط بین بچه ها بیشتر می شود.
- بهتر است والدین زمان هایی را اختصاص دهند تا همراه بچه ها به یک فعالیت مشترک کامپیوتری مشغول باشند. این کار باعث می شود زمانی که کودک یا نوجوان در برنامه ای احساس شکست کرد از طرف والدین کمک شود و از طرفی نیز بر کارهای او نظارت می گردد. همچنین می توانند روی بازی ها و برنامه های مختلف بحث و تبادل نظر داشته باشند و امکان یک آموزش دوطرفه به وجود آید.
- زمان استفاده از کامپیوتر محدود باشد. اگر کودک زمان های طولانی سرگرم بازی با کامپیوتر و پلی استیشن یا تماشای تلویزیون است، زمانی را برای بازی های گروهی نخواهد داشت و فرصت رشد مهارت اجتماعی و ارتباطی از او گرفته می شود.
- حتی الامکان سعی شود کامپیوتر با علائق و فعالیت های کودک ادغام شود تا اینکه فقط فعالیت و علاقه اصلی او شود.
- بهتر است کامپیوتر در اتاق او نباشد چون والدین نمی توانند روی آن کنترل و نظارت داشته باشند. درمورد بچه هایی که علاقه زیادی به استفاده از کامپیوتر دارند می توان از آن به عنوان یک وسیله تشویقی برای افزایش دیگر رفتارهای مثبت آنها استفاده کرد.
کودکان و اینترنت
رشد سریع تکنولوژی در زمینه اینترنت حوزه جدیدی از توجه را به وجود آورده است. اینترنت یک منبع بی پایان اطلاعات است و فرصتی برای تعامل ولی با وجود آن می تواند یک خطر واقعی برای بچه هایی باشد که استفاده صحیح از آن را نیاموخته اند.
توصیه های زیر را درمورد استفاده فرزندانتان از اینترنت به کار بندید:
- زمان استفاده از اینترنت را محدود کنید.
- به نوجوان بیاموزید هرچیزی که در اینترنت می بیند یا می خواند حتماً درست و واقعی نیست.
- روی سایت هایی که مراجعه می کند حتماً نظارت داشته باشید.
- با اطلاعات و تکنولوژی های جدید آشنا شوید. دور ماندن والدین از پیشرفت های جدید باعث ایجاد شکاف نسلی بین آنها با فرزندانشان می شود.
- زمان هایی را اختصاص دهید تا همراه فرزندتان از سایت های مختلف دیدن کنید، راجع به محتوای آنها صحبت کنید و بازی و فعالیت هایی داشته باشید. در این صورت امکان نظارت شما بر فرزندتان فراهم می شود.
- به فرزند خود بیاموزید که ارتباط برقرار کردن در اتاق گفت وگو درست مانند صحبت کردن با یک غریبه است و باید همان احتیاط هایی که در این زمینه به کار می رود باز هم رعایت شود.
- به او بگویید که هیچ گاه نباید اطلاعات شخصی و خانوادگی را در اینترنت در اختیار دیگران قرار دهد.
- هرگز با کسی که در اتاق گفت وگو آشنا شده ملاقات واقعی ترتیب ندهد.
- به بچه ها آموزش دهید که همان قوانینی که در ارتباطات واقعی رعایت می کنیم مانند فحش ندادن، استفاده نکردن از کلمات رکیک و طنزها و مطالب مبتذل و... باید در اینترنت نیز به کار گرفته شود.
- فقط زمانی اجازه ترتیب پست الکترونیکی را بدهید که بدانید در این زمینه به بلوغ کافی رسیده است و به طور دوره ای بر پست الکترونیکی و فعالیت های اینترنتی او نظارت داشته باشید.

 

 

 


پنج شنبه 93 اردیبهشت 11 , ساعت 5:24 عصر

چت محیط گفتگویی است که می‏توان استفاده‏های متفاوتی از آن‏کرد. افرادی که آگاهی و بینش لازم را از شبکه جهانی اینترنت و ابزار آن دارندمی‏توانند برمعلومات خود بیفزایند و در مقابل، کسانی که آگاهی کافی ندارندتنها وقتشان را با گفتگوهای بیهوده هدر می‏دهند و بدون هیچ فایده‏ای اززندگی مفید دورمانده و از طرفی نیز به علت عدم شناخت کافی والدین در مورداین تکنولوژی نوین، کاربردهای نادرست آن گریبان گیر جوانان می‏شود.

عکس ها، فیلم ها، مجلات، بازی های کامپیوتری و پورنوگرافی در اینترنت که تجاوز و غیرانسانی شدن جنس مؤنث را در صحنه های مستهجن به تصویر می کشد، ابزاری قدرتمند در تغییر شکل دادن نگرش ها و آگاهی های جوان از رابطه زناشویی می باشد. حداقل تاثیری که این امر می تواند بر روی جوانان بگذارد، تغییرات فاحش در شیوه نگرش و رفتار آنهاست که این امر با مشاهده تصاویر محرک زناشویی تسریع خواهد شد.

چت روم مکانی است که یک جوان در آن احساس آزادی می کند که این آزادی باعث سوءرفتارها در بین جوانان می شود.وقت گذرانی بیش از حد از چت روم ها علاوه بر تلف کردن پول و سرمایه باعث می شود تا کاربران در انجام تکالیف تحصیلی کوتاهی نمایند و دچار افت تحصیلی شوند.

یکی دیگر از جنبه های منفی چت روم ها، ورود بی هویت اشخاص در آن است و با توجه به تحقیقات انجام گرفته کسانی که نسبت به دیگران کمتر از چت رو م ها و کلا اینترنت استفاده می کردند، ارتباط فیزیکی بهتری با خانواده و دوستان خود داشتند. استفاده از چت روم ها نیز مشکلات خانوادگی زیادی را ایجاد می کند که این استفاده زیاد از اینترنت باعث می شود تا فرد نتواند با خانواده خود ارتباط برقرار کند و روابط خانوادگی و زندگی زناشویی او دچار اختلال می گردد.

از مشکلات جامعه ما این است که متولیان فرهنگی کشور طی سال های گذشته نتوانسته اند فرهنگ صحیح تفریح و اوقات فراغت را در جامعه نهادینه کنند و هنوز هم در این حوزه دچار مشکل هستند. همچنین عواملی همچون فشارهای اقتصادی مشکلات خانوادگی، بیکاری، فقدان برنامه مناسب برای پر کردن اوقات فراغت، نبودن تفریحات سالم، عدم امکان ازدواج، فشار گروه های همسال می تواند به گرایش نوجوانان به اینترنت و ورود به چت رومها موثر باشد. در این مقطع نیازمند آن هستیم که از این امکانات به بهترین‏نحو استفاده کنیم باید فرهنگ سازی کنیم، فرهنگ جامعه تحت تاثیر فناوری‏ها تغییر می‏کند و باید فرهنگ جدید و ساختار ارتباط تولید شده را شناخته وهم راستا با آن گام برداریم.در غیر این صورت به یکسری افراد بی‏هدف،عصبی و ناراضی تبدیل خواهیم شد.

چت تا زمانی که مهار شود نه تنها مشکلی ایجاد نمی‏کند بلکه بسیارسودمند و مفید می‏باشد، اما وقتی به لایه‏های ضداخلاقی و ضد اجتماعی برود،از هم گسیختگی روابط خانوادگی را درپی خواهد داشت. باید با آموزش صحیح‏اقشار مختلف جامعه از کاربردهای مثبت چت، این فناوری را برای کارهای‏فراملی، علمی و نوآوری‏های ارزشمند، مورد استفاده قرار داد. نکته مهم این است‏که فرهنگ آن باید ایجاد شود.

در هر حال نمی توان منکر جذابیت های ارتباط به‌واسطه چت شد. اما این نکته را نیز نباید از یاد برد که فضای مجازی، فضایی است که در عین داشتن تهدید ها و محدودیتها، می تواند فرصت ها و قابلیت های زیادی را نیز همراه داشته باشد. سیاستگذاران باید در درجه اول نیازهای جوانان را به خوبی شناسایی کنند و در درجه دوم این فضا را به‌درستی مدیریت کنند.

اختلال استفاده از اینترنت در کودکان چیست؟

اگرچه بازی کردن کودکان یک مسئله آشکار است، اما در حال کلی استفاده از فناوری می‌تواند یک مشکل بالقوه باشد. نتایج جدیدترین تحقیقات حاکی از آن است، کودکانی که به استفاده از وسایل الکترونیکی اعتیاد دارند، احتمالا از "اختلال استفاده از اینترنت" رنج می برند.
روانشناسان می‌گویند اعتیاد به بازیهای ویدئویی و اینترنت، ویژگی‌های دیگر اعتیادها را دارند مثلا اگر این گجت‌ها از آن‌ها گرفته شود دچار اختلالات عاطفی، عدم تمرکز و نشانه‌های ترک می‌شوند.
متخصصان روانشناسی استرالیا از اینکه این اعتیاد جدید در کتابهای روانشناسی سراسر جهان به طور رسمی گنجانده شده، استقبال کرده‌اند. تایید این اعتیاد در واکنش به موج فناوری ارتباطی است که کودکان را احاطه کرده است. «اگرچه بازی کردن کودکان یک مسئله آشکار است اما در حال کلی استفاده از فناوری می‌تواند یک مشکل بالقوه باشد.» 
از دیگر مشکلات تاثیرات ویرانگر این اعتیاد برای کودکان و خانواده‌ها می توان به کاهش تعاملات اجتماعی و حتی مشکل در غذا خوردن کودکان اشاره کرد که به نفع دنیای مجازی که کودکان در آن سکونت دارند، نادیده گرفته می‌شوند. در این کتاب بین‌المللی روانشناسی، خطرات ناشی از استفاده بیش از اندازه از این فناوری‌های به ظاهر بی‌خطر گنجانده شده است و اختلال استفاده از اینترنت در کنار دیگر اختلالات روانی که نیازمند تحقیقات بیشتر هستند، قرار داده شده است.
 
کایروس می‌گوید زمانی که تحقیقات بیشتری در مورد این اختلال صورت گیرد، می‌تواند به متخصصان سلامت امکان تشخیص کودکان مبتلا به رفتارهای اعتیادی ناشی از استفاده بیش از اندازه از فناوری را بدهد و آنها را به خوبی با استفاده از استراتژی‌هایی برای تغییر وسواس اتکای بیش از اندازه به اتصال به اینترنت درمان کنند.  کودکان مبتلا به اختلالات وسواس غیرقابل کنترل در استفاده بیش از اندازه فناوری ممکن است به خطر بیافتند.

اینترنت روابط خانوادگی را موزائیکی کرده است

یک جامعه شناس گفت: اینترنت ابزار رسیدن به دهکده جهانی است ولی هم‌اکنون روابط خانوادگی را موزائیکی کرده و دیگر افراد از حال یکدیگر بی اطلاعند و به فردگرایی دچار شده اند.امان‌. به دلیل گسترش وسایل ارتباط جمعی، استفاده از چت روم ها و بازی های رایانه ای، افراد در درون یک خانواده به مانند یک موزائیک در کنار هم قرار گرفته اند ولی با هم نیستند. اینترنت امروز خانواده را از هم دور کرده به نحوی که دیگر ما شاهد سر یک سفره نشستن افراد نیستیم. هر کس غذای خود را در اتاق خود و پشت میز کامپیوتر می خورد همین موضوع باعث شده تا اعضای یک خانواده دیگر همدیگر را درک نکنند و شکاف و فاصله سنی در بین آنها عمیق‌تر شود. وقتی افراد به استفاده از اینترنت به نوعی از اعتیاد می رسند احساسات معنوی درون خانوادگی از بین رفته و همین موضوع به سطح جامعه تعمیم داده خواهد شد تا جایی که دیگر هیچ کس نسبت به دیگری احساس مسئولیت نمی کند. حجم وسیعی از اخبار و اطلاعات از طریق توئیتر و فیس بوک و غیره در اختیار فرد گذاشته می شود تا جایی که دیگر زمانی را برای بررسی اخبار خانواده برای او نمی گذارد: همین موضوع باعث می شود تا افراد مشکلات، سختی ها و شادی های خود را در فضای مجازی به اشتراک بگذارند و با از دست دادن و زندگی واقعی خود به فردگرایی مبتلا و در معرض جرایم مختلف قرار گیرند. دهکده جهانی دهکده دور کردن انسان‌ها از زندگی حقیقی است: این نظریه به دنبال بریدن افراد از جامعه حقیقی است که ابزار تحقق این موضوع اینترنت است.

خانواده در تیررس شبکه های ماهواره ای

برنامه‌ریزی جهان غرب در جهت هویت زدایی، دین زدایی،
خانواده‌‌ستیزی و خانواده گریزی است و بر اساس این محورها به تولید فیلم و برنامه‌ می‌پردازد. نگاه اساسی فیلم‌هایی که توسط رسانه‌های غربی تولید و از طریق ماهواره به طور رایگان در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد از میان بردن نگاه عفیفانه مرد و زن در خانواده است.آنها تلاش می‌کنند تا زیور عفاف را به عنوان یک عامل مخرب جلوه دهند و تعهد و پایداری افراد خانواده را نسبت به هم از میان ببرند.آمار نشان می‌دهد که در کشور ما بیش‌ترین مخاطبان تلویزیون را زنان تشکیل می‌دهند. همین باعث شده برنامه‌های این نوع شبکه‌ها با هدف‌قراردادن شخصیت زن و القا کردن فرهنگ غربی به او، سیر تغییر و تحول فرهنگ در ایران را سرعت بخشند؛ تهاجمی فرهنگی که می‌تواند بنیان خانواده را به‌شدت تضعیف کند و به‌دنبال خود، پیامدهای جبران‌ناپذیری به بدنه‌ اجتماع و فرهنگ ایران وارد آورد.مقدس‌ترین نهاد در کشور ما نهاد "خانواده " است.این نهاد از صلابت و قدرت برخوردار است، از این رو برخی از سریال‌های ماهواره‌ای، محور خانواده را مورد هدف قرار داده و تلاش می‌کنند تا روابط بین فردی را متزلزل کرده و عدم اعتماد بین افراد خانواده را به وجود آورند.سازندگان سریال‌های ماهواره‌ای می‌خواهند با رواج اختلال جنسی، نهاد خانواده را متلاشی کنند، از دست دادن نهاد خانواده منجر به از دست دادن سرمایه‌های اجتماعی است.نگاهی به عملکرد شبکه‌هایی مانند «فارسی‌وان»، «زمزمه» و «من و تو» بر روی سیگنال‌های ماهواره‌ای و همچنین فعالیت آنها در فضای مجازی، بویژه شبکه‌ تلویزیونی-اینترنتی «زنان تی‌وی» نشان می‌دهد که آنها در پی تغییر آداب رسوم، اعتقادات و روش‌های زندگی در میان مردم (بخصوص بانوان) هستند.ارتباط‌های جنسی آزاد بین دختر و پسر قبل از ازدواج، از بین بردن حریم بین محرم و نامحرم، داشتن فرزند نامشروع که امری طبیعی تلقی می‌شود، داشتن دوست‌های مرد با داشتن همسر، ترویج اشرافی‌گری، ترویج چشم و هم‌چشمی، ترویج گذراندن وقت به خودآرایی و پایبند بودن به مد روز به‌شکل افراطی، برگزاری مهمانی‌های آن‌چنانی و از همه مهم‌تر، پایبند نبودن به اصول زندگی مشترک و طلاق‌های بی‌شمار بر اثر آشنایی با جنس مخالفِ دیگر و اعتنا نکردن به وضعیت کودکان، همه و همه حکایت از این دارد که استعمار نوین با روش جنگ نرم به مبارزه با فرهنگ و تمدنِ چندهزارساله‌ ایرانیان آمده و ابتدا هسته‌ اجتماع، یعنی خانواده و بعد، شخصیت زنان را که قلب این خانواده‌ها هستند، نشانه گرفته است.تأثیر برنامه‌های ماهواره بر فرهنگ خانواده‌ها ناشی از قدرت نفوذ و تأثیرگذاری رسانه در جامعه است.رسانه‌های دیداری و شنیداری بخشی از منش و اخلاق افراد جامعه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند.اگر خانواده‌ها به صورت مداوم و مستمر مخاطب برنامه‌های ماهواره باشند، قطعاً تأثیر بسیار عمیقی بر آنها خواهد گذاشت، بویژه دختر و پسر جوانی که آمادگی پذیرش افکار مختلف را دارند.شبکه‌های ماهواره‌ای با رویکرد تخریب فرهنگ کشورهای در حال توسعه، قصد دارند در برنامه‌های خود این رویکرد تخریبی را القا ‌کنند.

تبلیغات سوء شبکه‌های ماهواره‌ای اثرات مخربی در اعتقادات، تفکرات، شخصیت و تربیت خانواده‌ها و بویژه زنان و جوانان دارند و افراد را از تفکرات و اعتقادت صحیح خود جدا می‌کنند. تمام هدف این برنامه‌ها نابودی سلامت فکر و رفتار افراد است.مشاهده دائم برنامه‌های نامناسب ماهواره افراد را دچار حالت مسخ شدگی و از دست رفتن عقلانیت می‌کند و خانواده‌های تحت الشعاع این برنامه‌ها از مسیر اصلی تربیتی خود که ریشه در مکتب اسلام دارد فاصله می‌گیرند.

اتخاذ سیاست واقع بینانه در برابر ماهواره: دشمنان کشور ما امروز به این نتیجه رسیده اند که راز اصلی پیروزی ها و شکست ناپذیری هایی که در مجموعه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، ذهن های هوشیار و هوشمند و دل های آگاه و مومنی است که وجود دارد و اینهاست که توانسته تاکنون از نظام مقدس کشورمان در برابر تهدیدات دشمن دفاع کند.دشمنان جمهوری اسلامی تلاش می کنند تا با توسل به هنجارهایی که حاکم است و ارزشهایی که خوب و بد کشورمان را تعریف می کنند و حتی الگوهای ذهنی که جامعه ما تحلیلش از جهان و انقلاب و جوانان بر اساس آن الگوها تثبیت شده، نفوذ و آن را می شکنند تا بتوانند الگوهای جدیدی را جایگزین الگوهای شناختی جامعه ما بکنند. ماهواره یکی از اصلی ترین ابزار های دشمن در راستای تحقق اهدافش در کشور ما است. به طوری که بیش از 30 شبکه رادیویی و 55 شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای فارسی زبان علیه ایران فعالند.شبکه‌های ماهواره‌ای به هیچ عنوان قصد پر کردن اوقات فراغت خانواده‌های ایرانی را ندارند بلکه می‌خواهند با جلب اعتماد خانواده‌های ایرانی آنها را به تماشای فیلم‌های خود دعوت کنند تا آنچه را که برنامه‌ریزی کرده به خورد مخاطبان خود دهند.آمار بالای طلاق و پایین آمدن سن ازدواج و یا کاهش آمار ازدواج در کشور از مضرات تماشای سریال‌های ماهواره‌ای است.

مدگرایی، نابود کردن ادبیات فارسی، مشروعیت بخشیدن به رفتارهای غربی، انکار وحی، زیر سئوال بردن شهادت، مهدویت و عاشورا از مهم‌ترین آثار مخرب دیگر برنامه‌های ماهواره‌ای است.ایجاد شبهه در دین اسلام، تبلیغ کالای بی‌کیفیت و ضایع کردن حق‌الناس در اتلاف وقت آنها برای صرف سریال‌های بی‌محتوای ماهواره‌ای نیز از دلایل دیگر آثار مخرب آن است. امروزه هالیوود با 15 میلیارد دلار سود خالص سالانه 78 درصد سینماهای جهان را پشتیبانی می‌کند. ترویج خشونت در فیلم‌ها حتی برنامه و کارتون‌هایی که برای کودکان ساخته می‌شود، سست کردن بنیان خانواده‌ها، افزایش آمار دختران فراری، تجاوز به عنف، افزایش طلاق، تنوع‌طلبی، هجوم فرهنگی، زدودن آموزه‌های دینی، تحقیر فرهنگ ملی، ترویج فرهنگ غربی، تخریب هویت ملی، تغییر تکنیک زندگی، ترویج برهنگی، رواج آزادی‌های بی‌قید و بند و صدها مورد دیگر از آثار مخرب ماهواره‌ها بر فرهنگ و جوانان این مرز و بوم است.

اما ما در برابر این هجوم گسترده چه باید بکنیم؟بحث ماهواره و روند رو به رشد استفاده از آن متناسب با وضعیت و شرایط جهانی یک امر طبیعی و رخداد واقعی است که در سرعت تحولات و رشد تکنولوژی‌ها افراد جامعه نیازمند استفاده از دستگاه‌های ارتباطی متنوع و مختلف هستند. موضوع اصلی در بحث استفاده درست از تکنولوژی‌های جدید و برنامه‌های ماهواره‌ای است.یکی از مباحثی که از دیرباز در این زمینه مطرح است بحث ایجاد فرهنگ و ظرفیت درست در استفاده از ماهواره و برنامه‌های اینترنتی است به طوری که ما نمی‌توانیم با محدود کردن و یا اعمال سیاست ببند و بگیر مردم را از استفاده درست از این وسایل ارتباطی منع کنیم. نمی‌توان جلوی پخش این برنامه‌ها و تنوع گرایش به آن را گرفت اما آنچه بسیار مهم به نظر می‌رسد برای حفظ مصالح و منافع ملت باید هدف‌گذاری‌های خود را به سمتی ببریم تا خود مردم با اغنا شدن از برنامه‌های داخلی گرایش کمتری به شبکه‌های نامناسب و مستهجن داشته باشند. به دلیل گستردگی ابعاد فنی، علمی و فناوری علوم و فنون جدید بویژه رسانه‌های سهل‌الوصول و در اختیار مردم باید به گونه‌ای حرکت کنیم تا نه تنها ایجاد حساسیت در جامعه صورت نگیرد بلکه یک روشنگری واقعی نیز انجام شود. ما باید به یک راهکار حقیقی و منسجم و معقولانه در مقابله با برخی مظاهر زشت تکنولوژی‌های نوین رسانه‌ای اقدام کنیم و با این حرکت خود توطئه دشمن را خوب شناخته و با اتخاذ سیاستی درست برای زهر آنها پاد‌زهر درست کنیم.

اعتیاد به اینترنت در کمین نوجوانان

بی تردید، اینترنت در زندگی افراد جامعه، تغییر اساسی به وجود آورده است. این تغییر را می توان با اختراع تلفن در اوایل قرن بیستم و تلویزیون در دهه پنجاه مقایسه کرد. اینترنت، بشارت دهنده کم کردن فاصله ها و گسترده کردن روابط میان آدمیان شده است.اما امر متناقض این است که خود این تکنولوژی گاه موجب تقلیل و افت سایر روابط اجتماعی شده و تنهایی فرد را بیش تر کرده است. اخیراً در یکی از کشورهای غربی در پی افزایش آمار معتادان رایانه‌ای، کلینیک ترک اعتیاد رایانه‌ای راه‌اندازی شده است.کاربران با لب و لوچه آویزان و ابروان در هم فرو کشیده، در نهایت بی حوصلگی، چشم از جهان زنده برگرفته و به جهان مجازی بازی های رایانه ای می‌دوزند. آنها ساعت‌ها چون مسافری یکه و غریب بی‌هیچ همراه و همسفر در جاده‌های بی انتها پرسه می‌زنند؛ مدام به بیراهه می‌روند و راه رفته را بارها باز می‌گردند.‏ هرچند لفظ اعتیاد بیشتر تداعی‌گر اعتیادهای سنتی نظیر اعتیاد به الکل، مواد مخدر و قمار است ولی در چند سال اخیر، اعتیاد به اینترنت رفته رفته با وجه جدیدی روبه‌رو شده است.امروزه ثابت شده است استفاده طولانی مدت از اینترنت، تاثیرات مخربی بر روح و روان افراد برجای می‌گذارد.در واقع گسترش رایانه‌های شخصی از یک‌سو و افزایش و سهولت اتصال به اینترنت در منزل و محل کار از سوی دیگر، به ظهور معضلی به نام اعتیاد اینترنتی منجر شده است.این در حالی است که همچون دیگر اعتیادها، این نوع اعتیاد نیز باعث منزوی شدن فرد از خانواده و اطرافیانش شده و می‌تواند به تخریب سلامت، روابط و احساسات شخص معتاد منجر گردد.‏

اعتیاد به اینترنت نیز مانند اعتیاد به مواد مخدر، الکل، سیگار یا کافئین، با علائمی همچون افزایش نوسانات اخلاقی، سخن نگفتن با دیگران، قطع روابط اجتماعی، کم خوابی، نگرانی و استرس در کنار ضعف بینایی همراه است.کودکان و نوجوانانی که به اینترنت دلبستگی فراوان پیدا می کنند و در حقیقت به آن معتاد می شوند و برای ارضای خود ساعت های متوالی، بدون وقفه روی خط باقی می مانند و زمانی که امکان دسترسی به اینترنت را نداشته باشند، دچار تشویش، لرزش دست و عصبانیت می شوند، استراحت و آرامش را فراموش می کنند و به اینترنت و وسوسه های آن فکر کرده و خیال پردازی می کنند.‏ نوجوانان معتاد به این بازی ها همچون رانندگانی می‌مانند که بی‌اعتنا به علائم راهنمایی و رانندگی، اتومبیل اسقاطی خود را در جاده‌های خاکی به هر سو می‌رانند تا آنکه بالاخره وارد تونل افسردگی می‌شوند؛ تونلی که ممکن است انتهایش بسته باشد و به روشنی ختم نشود.برخی از بچه‌ها والدینشان را مکرراً به خرید بازی‌های رایانه‌ای و پرداخت پول برای دستیابی به تسهیلات اینترنتی از جمله اینترنت پر سرعت برای بازی وا می‌دارند و متأسفانه پدر و مادرها هم از این امر اطاعت می‌کنند و در برابر خواسته فرزندان سر تسلیم فرو می‌آورند که البته این اطاعت محض کاملاً غلط و غیر قابل دفاع است و در دراز مدت حکم باج‌دادن به فرزند را پیدا می‌کند.‏

کودکان و نوجوانانی که ساعات متمادی در اینترنت پرسه می‌زنند و به بازی‌های رایانه‌ای می‌پردازند، برای درس‌خواندن و بویژه فراگیری نکات و مباحث جدید وقت کم می آورند و برخی از آنها در ساعات تحصیل در مدرسه مدام برای تعطیل‌شدن و بازگشت به منزل لحظه‌شماری می‌کنند تا هر چه زودتر خود را در عالم بازی‌های رایانه‌ای غرق کنند گاه حتی از رفتن به مهمانی‌های فامیلی یا دوستانه مرسوم سرباز می‌زنند تا برای بازی و وبگردی وقت کم نیاورند.پژوهش جدیدی که توسط گروهی از روانشناسان دانشگاه لیدز انگلیس صورت گرفته نشان می‌دهد آن دسته از کاربرانی که مدت زمان طولانی از اینترنت استفاده می‌کنند، بیش از کسانی که وقت کمتری به وبگردی اختصاص می‌دهند، به افسردگی و احساس یاس و دلسردی مبتلا می‌شوند.در این پژوهش خاطرنشان شده است که صرف وقت بسیار در اینترنت باعث می‌شود کاربر به جای تعاملات اجتماعی در زندگی واقعی، به اتاق‌های گپ‌زنی (چت) و شبکه‌های اجتماعی روی آورد. استفاده طولانی مدت از اینترنت ممکن است در نهایت به اعتیاد منجر شده و تاثیرات بسیار زیانباری بر سلامت روانی فرد بر جای گذارد.‏ ارتباط مجازی از طریق اینترنت، محملی را برای گریز از واقعیت و وسیله ای برای ارضای نیازهای هیجانی و روانی به وجود می آورد.کسی که در روابط واقعی بین فردی توفیق چندانی نداشته، اکنون از این طریق قادر می شود بی آنکه چهره خود را برملا کند و نام خود را بگوید، روابط گسترده ای را برقرار نماید و احساسات خویش را بروز دهد. پیامدش این است که منجر به ایجاد توهم صمیمیت می شود و وقتی واقعیت خارج، محدودیت های خود را نشان می دهد، واکنش های ناامیدانه ای را در فرد ایجاد میکند .

کارکرد دوگانه اینترنت

همزمان با دسترسی گسترده افراد به اینترنت، شاهد نوع جدیدی از اعتیاد یعنی "اعتیاد اینترنتی" هستیم که مسئله خاص عصر اطلاعات است."اعتیاد اینترنتی" اصطلاحی بود که اولین بار به وسیله "یانگ" در سال 1996 معرفی گردید و مورد توجه روان پزشکان و درمان گران قرار گرفت . اعتیاد به اینترنت، نوعی اختلال روان شناختی - اجتماعی است که شامل نوعی وابستگی رفتاری به اینترنت است و استفاده بیمارگونه و وسواسی از اینترنت را شامل می‌‌شود. این اختلال طبق دیدگاه "یانگ" کارکردهای انطباقی شخص را مختل می‌سازد .فرد معتاد کسی است که دستکم 38 ساعت در هفته، وقت خود را صرف استفاده از اینترنت می‌کند. اعتیاد به اینترنت نیز با علائمی همراه است همچون، اضطراب، افسردگی، کج خلقی، بی‌قراری، تفکرهای وسواسی و یا خیال‌بافی راجع به اینترنت.‏ لفظ اعتیاد، بیشتر تداعی کننده اعتیادهای سنتی همچون اعتیاد به الکل، نیکوتین، موادمخدر و قمار است، اما اعتیاد از طریق اینترنت با وجه جدیدی روبه‌رو شده است. گسترش رایانه‌های شخصی و افزایش اتصال به اینترنت در خانه و محل کار، منجر به ظهور اعتیاد آنلاین شده است. اعتیاد به اینترنت شامل اعتیاد به اتاق‌های گپ، هرزه نگاری به قمار آنلاین و خریدهای اینترنتی می‌شود. همچون دیگر اعتیادها، اعتیاد به اینترنت، فرد معتاد را از خانواده و اطرافیانش منزوی می‌سازد. اعتیادهای رفتاری، همچون اعتیاد به شبکه‌های اینترنت می‌تواند موجب تخریب سلامت، روابط، احساسات و نهایتا روح و روان فرد گردند. بنابراین، همان طور که رایانه‌های شخصی روز به روز در خانه‌های‌ ما همچون دستگاه‌های تلویزیون جای پای خود را پیدا می‌کنند و اتصال به شبکه اینترنت افزایش می‌یابد، می‌بایستی گام‌هایی در راستای مقابله با مضرات این تکنولوژی نوین برداریم.‏

از طرفی، در عین حال که روابط این افراد (بویژه کودکان و نوجوانان) در جهان مجازی افزایش می‌یابد، در مقابل از دامنه روابط آنان در جهان واقعی کاسته می‌شود . ضمن آنکه، احتمال لطمه دیدن عملکرد آموزش نیز وجود دارد.پدیده اعتیاد اینترنتی، همزمان با افزایش دسترسی روزانه مردم به منابع آنلاین شایع‌تر می‌شود. وب، اطلاع‌دهنده، مفید، دارای منابع غنی و سرگرم‌کننده است. اما برای بسیاری از مردمی که به آن معتادند، این منافع، در حال تبدیل شدن به آسیب‌ها و نابهنجاری‌های روانی و رفتاری است.اینترنت از جمله پدیده هایی است که در دو دهه اخیر جای خود را در میان مردم جهان باز کرده است و تمامی افراد اجتماع صرف نظر از دیدگاه ها و سلایق گوناگون به آن گرایش پیدا کرده اند.دارا بودن سایت های متعدد آموزش، موثر در تقویت هوش کودکان، دیدن موزه ها و مکان های دیدنی شهرها و سایر کشورها و تبادل اطلاعات از طریق اینترنت از جمله مزایای اینترنت است.اما از سوی دیگر ورود کودکان به سایت های غیر اخلاقی باعث خشونت، انحرافات جنسی، اعتیاد، رفتارهای ضد اجتماعی، سست شدن مبانی خانواده و اشاعه جرم و جنایت خواهد شد.آنچه اینترنت را برای نوجوان خطرناک جلوه می دهد افزایش سایت بازی های اینترنتی و سایت های غیر اخلاقی است که باعث بروز ناهنجاری هایی در میان قشر نوجوان و جوان جامعه می شود.اینترنت می تواند هم مفید واقع شود و هم مضر.اینترنت می تواند در زمینه های آموزشی نقش مؤثری برای نوجوانان و جوانان ایفا کند و از سویی در صورت عدم نظارت والدین به سایت های غیر اخلاقی می تواند بسیار مخرب باشد.صدمات بهداشت روانی از طریق این‌گونه سایت ها در نوجوانان و جوانان در ایجاد مسائلی مانند انحرافات جنسی، خشونت، اعتیاد، رفتارهای غیراجتماعی و سست شدن پایه های خانواده، اشاعه جرم و جنایت در بسیاری موارد جبران ناپذیر است.آگاهی نوجوانان در نحوه استفاده از رایانه از جمله راهکارهای مؤثر نظارتی محسوب می شود.محدود کردن زمان استفاده از رایانه نیز اقدام مهمی است که می تواند توسط والدین به اجرا در آید. والدین باید بر ساعات استفاده کودکان، دسترسی کودکان به سایت ها نظارت داشته، قرار دادن کامپیوتر در مکانی از منزل که بتوان فعالیت های کودک را تحت نظر داشت، از جمله وظایف والدین است.تهیه نرم افزار صافی یا فیلترینگ و انتخاب سایت های مناسب کودکان که می تواند نقطه آغاز مرورگر باشد، از جمله این راهکارها است. انتخاب سایت های مرتبط با علایق کودک، قرار دادن کامپیوتر در فضای عمومی خانه، بیان معایب و مضرات چت و گفتگو به کودک از جمله پیشنهادهایی برای والدین و خانواده در استفاده سالم از اینترنت کودکان است. جوانان و نوجوانان کشور ما هم باید بدانند که اینترنت وسیله بازی و سرگرمی و یا دسترسی به آدرس های ممنوعه نیست. مگر ما هر چیزی در هر جایی بفروشند می خریم یا هر جا روزنامه یا فیلمی پخش کنند، به نظاره می ایستیم؟اینترنت هم مثل هر وسیلة دیگری فقط یک ابزار است و بستگی به نوع استفاده ای دارد که از این ابزار می کنیم و دارای فرهنگی است که بدون داشتن آن، نه تنها کارآیی و اهمیت خود را از دست می دهد، بلکه سبب شیوع بی فرهنگی، فساد اخلاق و لاابالی گری می شود که ضرری غیر قابل جبران و محدود است .

 


پنج شنبه 93 اردیبهشت 11 , ساعت 5:23 عصر

حدود یکسال است که موضوعی با عنوان آسیب های نوپدید از جمله آسیب های ناشی از اینترنت، تلفن همراه، ماهواره و بازی های رایانه ای از سوی مسئولان و کارشناسان مطرح و بر لزوم برنامه ریزی و سیاست گذاری در حوزه پیش گیری از این آسیب ها تاکید می شود. .

 آسیب های نوپدید در کشور به دلیل توسعه فناوری ها رو به گسترش است و در بسیاری از کشورها به موازات ورود و افزایش فناوری برای پیش گیری و مقابله با آسیب های نوپدید برنامه ریزی شده که کشورهایی نظیر کره و چین از این جمله است. اما در کشور ما به دلیل سرعت گسترش ورود فناوری ها و توسعه خطوط تلفن همراه و فضای مجازی و اینترنت برنامه ریزی و پیش بینی خاصی در این زمینه انجام نشده است و به همین دلیل به یک باره شاهد افزایش آسیب های نوپدید در کشور هستیم.

بروز آسیب های نوپدید همچنین می تواند زمینه ساز سبک جدیدی از آسیب های اجتماعی باشد؛ به همین دلیل برنامه ریزی برای پیش گیری و کاهش آسیب های نوپدید ضروری است. آسیب های نوپدید، آسیب های مرتبط با فناوری جدید است که آسیب های ناشی از استفاده از ماهواره، بازی های رایانه ای، تلفن همراه و اینترنت می تواند در این مجموعه قرار گیرد؛ به عنوان مثال تلفن همراه فوایدی از جمله دسترسی آسان، کاهش ترافیک و ترددهای غیرضروری و ایجاد همگرایی در پی دارد اما در کنار آن، استفاده نامناسب از آن در سال های اخیر به آثار منفی و آسیب های بسیاری منجر شده است که از جمله آن می توان به بلوتوث های مخرب، پیامک های مستهجن، دوستی های خیابانی، تزلزل ارزش ها و ارتباطات غیرمناسب اشاره کرد. همچنین ماهواره اگر به طور مناسب استفاده شود می تواند نکات مثبتی همچون آموزش و استفاده از اطلاعات علمی را در پی داشته باشد، اما در صورت کاربرد غیرمناسب آسیب هایی همچون تهاجم فرهنگی، از بین رفتن قبح روابط نامتعارف، مصرف مشروبات الکلی، پرخاشگری، عشق های مثلثی، تزلزل بنیان خانواده، ارتباطات نامشروع، رواج مدهای غربی، شیطان پرستی و فرقه های انحرافی که از طریق شبکه های تلویزیونی افراد زیادی را جذب کرده است، در پی خواهد داشت. اینترنت نیز یکی از مواردی است که به دلیل استفاده نامناسب از آن، آسیب های بسیاری را در پی داشته است. بر اساس آمار از نظر تعداد   28 تا 35 میلون کاربران اینترنتی در ایران وجود دارند که درصد زیادی از آن ها را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند. آثار مثبت استفاده از اینترنت، به روز کردن اطلاعات، استفاده از مطالب علمی، دسترسی به فناوری های روز است اما به موازات آن شاهد گرایش نوجوانان به چت روم ها، عشق های مجازی، کلاهبرداری و سوءاستفاده از دختران و پسران با ارائه شخصیت های دروغین، ازدواج های اینترنتی، هرزنگاری، سرقت اطلاعات و اخاذی هستیم که از جمله آسیب های ناشی از استفاده ناصحیح از اینترنت است.

وی افزود: آن چه به صورت کودتای خزنده در حال انجام است، این است که کودکان و نوجوانان در اتاق خود پا به دنیای خطرناکی می گذارند و خانواده ها با این تصور که کودک و نوجوانشان در فضای امن خانه است از خطراتی که او را تهدید می کند، غافل هستند. بازی های رایانه ای از جمله دیگر مصادیق بروز آسیب های نوپدید است که بسیاری از آن ها با اسامی ایرانی و برای مقابله با هویت ایرانی تهیه و در کشور نیز توزیع شده است. کاربر این بازی علیه هویت خود می جنگد و خشونت، افت تحصیلی، احساس برتر بودن، بیماری های اسکلتی و ساختاری از جمله آثار نامطلوب این بازی هاست. حتی برخی پویانمایی هایی که در بازار رسانه توزیع می شود به عادی سازی روابط دختر و پسر و روابط عاشقانه منجر می شود که آثار منفی بسیاری در پی دارد. بنابراین با توجه به توسعه این آسیب ها که اثر مستقیمی در بروز آسیب های اجتماعی از جمله طلاق، فرار دختران، خشونت و پرخاشگری ها و ... دارد؛ باید برنامه ریزی دقیقی برای پیش گیری و مقابله با این آسیب ها انجام شود.

بررسی نقش ماهواره : ماهواره درسال1960 اختراع شد واستفاده ازآن درسال 1980 برای اکثر کشورها عمومیت پیداکرد تاقبل از اختراع ماهواره رادیو، وتلویزیونهای کشورها به لحاظ برد کوتاهی که داشتند بیشتر قابل کنترل بودند چراکه هرکس می خواست ایستگاه رادیویی یاتلویزیونی برای پخش برنامه ای یک کشور ایجاد کند یاباید در داخل کشور ویادر نزدیک مرزهای آن کشوراین کار راانجام می داد که نهایتاً توسط حکومتها قابل کنترل بودند. اما اختراع ماهواره امکان ارسال اطلاعات صوتی وتصویری راازهرنقطه به نقطه دیگرزمین امکان پذیر کرد.

بااختراع ماهواره درسال1960 امکان تبادل اطلاعات دچارتحول عظیمی شد.ابتدا ماهواره ها دارای حجم زیادی بودند وتعداد حداکثر 4 کانال تلویزیونی راپخش می کردند.

کم کم از حجم ماهواره کاسته شد وبرکیفیت آنها نیزافزوده گردیده درحال حاضریک ماهواره حدود2000 کانال تلویزیونی پخش می کند.

حجم دیش های گیرنده نیز کمتر شده است LNB ماهواره ها حجم یک اتاق 4×3 را داشت ولی امروزه گیرنده های کوچک کار تجهیزات بزرگ ماهواره راانجام می دهند.

آنتن گلوبال روی ماهواره ها نصب شد وقابلیت پخش برای همه دنیاراپیداکرده است.

درآینده نزدیک امکان استفاده از باندUHF ودریافت بدون دیش وریسور امکان پذیرخواهدشد.

درآینده نزدیک امکان تعبیه دستگاه مترجم خودکار روی گیرنده ماهواره امکان پذیرخواهدشد ودریافت برنامه های ماهواره ای برای هرکس باهرفرهنگ وزبانی آسان خواهدشد.

درحال حاضر حدود یکصد ماهواره از 15کشور قابلیت پخش برنامه روی ایران را دارند وازهرماهواره به طور متوسط 200 کانال قابل پخش است و20 هزار کانال تلویزیونی برای کشور ایران قابل دریافت است.

بنابراین ضمن اینکه ماهواره ها امکانات وتسهیلات بسیار زیادی در اختیار بشریت قرارداده اند. زمینه سوء استفاده رانیز فراهم کردند. ماهواره به مهاجمان فرهنگی و دشمنان آداب، سنن، فرهنگ وعقاید ملتهای مستقل این امکان راداده است که بتوانند در خارج از مرزها بدون هرگونه کنترلی هویت آنها رامورد هجمه قراردهند وبرای آنها برنامه ریزی فرهنگی کنند.

بررسی نقش اینترنت : آثارفرهنگی سوء استفاده از اینترنت همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند یک نعمت الهی است لیکن اگربه درستی مورد استفاده قرارنگیرد بسیار زیانبار تر و ویران گرتر از ماهواره است زیرا اینترنت هم روزنامه است وهم رادیو است وهم تلویزیون وماهواره ها درخدمت اینترنت قرارگرفته اند. قبل ازاینکه به آسیب های ناشی از اینترنت بپردازم توضیح مختصری درخصوص تاریخ وخدمات اینترنت می دهم.

اینترنت در دهه 60 میلادی یک شبکه کامپیوتری بود که چند کامپیوتر وزارت دفاع امریکا رابه هم متصل می کرد نام این شبکه آرپانت بود. در دهه 1970 میلادی این فناوری برارتباط بین شبکه ای رایانه ای وزارت دفاع تبدیل شد. دردهه 1980 میلادی چندین شبکه رایانه ای دانشگاهی درآمریکا به این شبکه ها اضافه شدوارتباط بین شبکه های رایانه ای نظامی و دانشگاهها برای دسترسی به شبکه ها درهنگام بمباران هسته ای فراهم گردید.

در دهه 1990 میلادی شبکه های رایانه ای بیش ازیکصد وپنجاه کشور دنیار به این ابرشاهراه جهانی اضافه شد واستفاده از اینترنت عمومیت یافت.البته آمریکا شبکه های رایانه ای خود را ازواخر دهه 80 میلادی از اینترنت جداکرد.

بنابراین عمومیت یافتن اینترنت عمومی کمتراز30سال دارد واکنون اینترنت شبکه شبکه ها نامیده می شود.

ایران از اواسط دهه1370 به صورت محدود به اینترنت راه یافت وکم کم حضور خود راگسترش داد.

اکنون درجهان بیش از یک میلیارد کابر اینترنتی وجوددارد.درایران طبق برآورد برنامه توسعه چهارم اقتصادی در پایان برنامه باید حدود30 میلیون کاربرداشته باشد.

خدمات اینترنت وویژگیهای آن : اینترنت دارای خدمات گوناگون است خدماتی ازقبیل: وب سایت – وبلاک- ایمیل- پروفایل – گروههای اینترنتی- چت – انواع خدمات جستجو وغیره ازجمله خدمات اینترنتی هستند ازناحیه این خدمات ضمن ارائه تسهیلات آسیبهای نیز به کابران اینترنت وارد می شود. گفته شدکه آسیب های اجتماعی ناشی از اینترنت بسیار فراتر از ماهواره است. چراکه تسهیلات آن هم بیشتر از ماهواره است- هرچه تسهیلات بیشتر باشد خطرات هم بیشتر است. اکنون ماهواره و سایر وسایل ارتباط جمعی ابزاری هستند درخدمت اینترنت به تعبیر دیگر.آنچه خوبان همه دارند اینترنت تنها دارد وبلعکس آنچه بدان همه دارند اینترنت تنهادارد.واین به خاطرویژگی خاص خدمات اینترنت می باشد .

انواع آسیب های ناشی از اینترنت  : آسیبهای اجتماعی ناشی از اینترنت رامی توان به دو دسته تقسیم کرد.

الف)‌آسیب های اجتماعی ناشی از سوء استفاده از امکانات اینترنت

ب) آسیب های اجتماعی مرتبط باماهیت وطبیعت ویژه اینترنت

راهکارهای برخورد با آسیبهای اجتماعی مرتبط به اینترنت وماهواره (فناوری اطلاعات):  

برای اینکه به راهکارهایی عملی برخورد باآسیبهای اجتماعی ناشی از فناوری اطلاعات برسیم اول باید آسیب شناسی کنیم و واقعاً به وجود آسیبها اعتقاد داشته باشیم باید پنبه را ازگوش خود خارج کنیم واگر خواب هستیم از خواب غفلت بیدار شویم. اگر رهبر معظم انقلاب خطر تشکیل ناتوی فرهنگی وفعلیت تهاجم راگوشزد می کنند واگر ما باور کنیم که دشمن برای از بین بردن هویت دینی وملی مردم ما و فروریختن سدعظیم آنها، صحنه جنگ رابه داخل خانه های ماآورده است باید شیپور جنگ رابه صدا درآوریم وبانواختن این شیپور همه را ازاین موضوع باخبرکنیم. وابزارهای لازم رادراختیار مردم قرار دهیم. اقدامات ابزارهای برخورد باآسیبها به دونوع دسته تقسیم می کنیم.

الف) ابزارها واقدامات پیشگیرانه

الف-1)آگاهی بخشی وآگاه کردن مردم ازطریق بسیج کردن همه امکانات موجود.

امکاناتی که می توان ازآنها استفاده کرد به شرح زیرهستند.

صدا وسیما- خوشبختانه ما موقعیت خوبی از جهت توجه مردم به شبکه های رادیویی و تلویزیونی داریم وباید ازاین امکان استفاده کرد وبه مردم آگاهی داد.

- استفاده از نشریات وروزنامه ها که وزارت ارشاد باید برنامه ریزی کند.

- استفاده از امکانات عظیم آموزش وپرورش که با زبده ترین نیروها ودلسوزترین نیروها (یعنی به وسیله معلمان) هدایت کودکان ونوجوانان این مرز و بوم را برعهده دارد. باید از امکانات مربیان تربیتی وسایر امکانات آموزش وپرورش برای آگاه کردن دانش آموزان باخطرتهاجم فرهنگی دشمن استفاده کرد.

- استفاده ازامکانات دانشگاهها وحوزهای علیمه برای برگزاری همایش های تخصصی

- استفاده ازظرفیت مساجد و روحانیت که بسیار تاثیر گذار است.

- استفاده از دیگرابزارهای فرهنگی مانند سینما وتئاتر.

- استفاده از امکانات آموزشی نیروهای نظامی که همه جوانان ذکور ناگزیر از انجام خدمت نظام وظیفه هستند.

– استفاده از سازمانهای غیردولتی و. . .

الف -2) تحکیم وتقویت مبانی عقیدتی جامعه خصوصاً جوانان ازطریق نهادهایی که نام برده شده زیرا عقیده محکم واستوار عامل بازدارنده ای در مقابل آسیب ها است

الف-3)برنامه ریزی برای آموزش تخصصی مردم خصوصاً‌جوانان برای ورود به فضای مجازی وابراز وجود وارائه برنامه های دینی وملی جذاب به نحوی که جوانان با ارائه وب سایت ها حضور درچت ها ، حضور در گروههای اینترنتی ساختن بازی های اینترنتی مفید درفضای اینترنت تاثیرگذار شوند ومطالبی راکه دارای محتوای عالی ملی ومذهبی باشد ارائه نمایند.

الف-4)رفع مشکلات ازدواج جوانان چراکه باحل شدن مشکل ازدواج دشمن کمتر می تواند ازجاذبه جنسی برای سایر اهداف خود استفاده کند. البته حل مشکل ازدواج منوط به حل مشکل شغل(بیکاری) ومسکن جوانان است که دولت باید دراین خصوص نیز برنامه ریزی کند.

الف-5)توجه عملی خانواده ها به ارزشهای دینی وملی مانند صله ارحام ورفت وآمد بافامیل وارحام دراعیاد ومراسم ملی ومذهبی که مانع از دوستیابی ها واز هم پاشیده شدن خانواده ها می شود.

الف-6)نظارت خانواده ها برکار جوانان در استفاده از اینترنت درمنزل وجلوگیری از افراط در استفاده از اینترنت و ورود به فضاهای خطرناک که دشمنان درکمین جوانان نشسته اندونظارت نهادهای مسئول خصوصاً پلیس

الف-7) تشکیل پلیس پیشگیری سایبری برای گشت در فضای سایبر وکمک به افرادی که در معرض خطر هستد

ب) ابزارها واقدامات مبارزه ودرمان

ب-1)وضع قوانین لازم توسط مجلس شورای اسلامی برای برخورد باجرائم فناوری اطلاعات درحوزه آسیب های اجتماعی البته قوه قضائیه نیز باید پیش نویس لوایح راتهیه کند که کارهایی دراین زمینه شده ولی باید استمرار داشته باشد وبه روز شود. قانون نحوه مجازات اشخاصی که درامور سمعی وبصیری فعالیت غیرمجاز دارند مصوب 1376 اقدام بسیارمناسبی بود ولی کافی نیست.

2)آموزش قضات و اختصاص شعب ویژه در دستگاه قضایی برای رسیدگی به جرایم اینترنتی

3)اختصاص رشته یاحداقل اختصاص واحدهای درسی تحت عنوان«حقوق کیفری اطلاعات» در دانشکده های پلیس ودانشکده های حقوق سراسرکشور. جهت تربیت نیروهایی که درآینده لازم است باجرایم سایبری مبارزه کنند.

4)آموزش وکلا توسط کانون وکلا جهت دفاع ازحقوق آسیب دیدگان اجتماعی در مراجع قضایی.

5) تشکیل نهادهایی برای حمایت از بزه دیدگان فضای سایبر که می توان ازظرفیتهای نهادهایی مانندبهزیستی، شورای شهر، شهرداری و سازمانهای غیر دولتی برای این متضرر استفاده کرد.

چرا زنان ایرانی همواره در قله آمارهای مصرف لوازم آرایش و جراحی های زیبایی دنیا قرار دارند و این صدرنشینی ریشه در چه عواملی دارد؟

همه ما بارها در آمارهای بین المللی مصرف لوازم آرایش شنیده ایم که زنان ایرانی پس از عربستان بیشترین مصرف لوازم آرایش در خاورمیانه و رتبه هفتم جهانی را دارند. پرسشی که در این میان مطرح می شود این است که چرا ما همواره در قله آمارهای مصرف لوازم آرایش و جراحی های زیبایی دنیا قرار داریم و این صدرنشینی ما ریشه در چه عواملی دارد؟

مصرف سرانه ای که سر به فلک کشیده است.

براساس تحقیق موسسه تحقیقاتی TMBA، حدود 14 میلیون دختر و زن بین 15 تا 45 سال ساکن شهرهای بزرگ ایران، بطور متوسط ماهانه 7/5 یورو برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کنند. در این تحقیق همچنین آمده است که زنان و دختران ایرانی به دلیل توجه خاصی به چهره خود می‌کنند. دخترانی هستند که بیش از یک ساعت جلوی آینه آرایش می‌کنند.

آمار و ارقام مصرف لوازم آرایش نشان می دهد که هر زن ایرانی در سال 150 دلار و هر زن در خاورمیانه تقریبا 36 دلار لوازم آرایشی مصرف می‌کند. ضمن آن که زنان ایرانی اغلب از اجناس چینی استفاده می‌کنند و در این زمینه شاید حجم بیشتری از لوازم آرایشی را مصرف کنند. سهم برندهای معتبر اروپایی و آمریکایی که دارای کیفیت و ترکیبات قابل اعتمادتری هستند، به دلیل قیمت‌های بالایی که در ایران دارند، کمتر از یک درصد بازار تخمین زده می‌شود. متاسفانه سهم تولیدکننده‌های ایرانی از این بازار بزرگ رو به گسترش بسیار ناچیز است و حداکثر در حدود پنج درصد تخمین زده می‌شود.

خواهی نشوی رسوا؛ همرنگ جماعت شو!! اینکه دختران و زنان کشور ما روزانه این همه پول صرف خرید لوازم آرایشی می کنند و ساعات طولانی جلوی آیینه وقت صرف رنگ رخسار می کنند، مسلما دلایل بسیاری باید داشته باشد. مریم. م 22 ساله دانشجو است. او در خصوص دلیل آرایش کردن می گوید: راستش را بخواهید ما یک ضرب المثل داریم که فلسفه آرایش کردن من هم تقریبا در راستای همان است؛ «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو». زمانی که می بینم همه دخترها هم سن و ساله من پس از ساعت ها آرایش در محیط دانشگاه جامعه حاضر می شوند، من هم برای اینکه مثل آنها باشم و به قولی از آنها کم نیاورم، مجبورم مانند آنها رفتار کنم.

در دوره و زمانه ای که ماهواره ها حتی به زندگی عشایر و کوچ نشینان کشور هم رسوخ پیدا کرده و بیرون هر چادری می توان رد پای دیش را پیدا کرد، دیگر نمی شود از تاثیرات خانه مان برانداز فرهنگ القایی ماهواره ها صحبتی به میان نیاورد. همین القائات باعث می شود که زن ایده ال همان هنرپیشه و خواننده ای باشد که ساعت ها زمان صرف آرایش خود کرده و از جراحی های زیبایی بسیاری برای تغییر صورت و اندامش استفاده کرده است

آرایش می کنم تا شوهر پیدا کنم!رویا 27 سال دارد و شاغل است. او هم از طرفداران پر و پا قرص آرایش است. زمانی که دلیل آرایش کردنش را جویا می شویم، می گوید: من هنوز مجرد هستم و بالاخره باید ظاهرم در سطح جامعه و محیط کارم به نوعی باشد که اگر کسی قصد ازدواج داشت رغبت کند به من پیشنهاد بدهد. اما اگر متاهل بودم دلیلی برای آرایش نمی دیدم. وقتی در پاسخ به رویا می گوییم : مردی که قصد ازدواج داشته باشد به خاطر لوازم آرایش پیشنهاد ازدواج نمی دهد ادامه می دهد: نه خانم. مردم عقلشان به چشمشان است و اگر بدون آرایش کسی را ببینند فکر می کنند خوشگل نیست.

آرایش می کنم تا به چشم بیایم!طلا، تنها 17 سال دارد اما آنقدر لوازم آرایش روی پوستش ماسیده است که فکر می کنی لااقل 25 ساله است. وقتی درباره دلیل آرایش غلیظی که بر صورتش نقش بسته می پرسی می گوید: وقتی با آرایش در جامعه حضور پیدا می کنم همه به من بیشتر توجه می کنند و احساس دیده شدن پیدا می کنم. انگار همه من را بزرگ می دانند و من از نظرشان دیگر کودک نیستم. این مسئله باعث می شود آرایش کنم تا به چشم بیایم و همه به من توجه کنند! اما زمانی که از طلا می پرسیم این دیده شدن به چه قیمتی اتفاق می افتد پاسخی نمی دهد.

آرایش می کنم تا شوهرم را نگه دارم!نازنین 32 سال دارد، زنی زیبا که دو سه سالی است ازدواج کرده است و این روزها خانه داری می کند. نازنین هم مثل خیلی های دیگر ماهانه مبالغ زیادی را صرف خرید لوازم آرایشی می کند. وقتی درباره دلیل این کارش می پرسیم، می گوید: در دوره ای که خانم ها با چنین آرایش و حجابی در سطح جامعه ظاهر می شوند، اگر من در خانه به خودم نرسم و با آرایش و ظاهر مناسب پذیرای شوهرم نباشم ، ممکن است شوهرم خدای نکرده به زن دیگری که بیشتر از من به ظاهرش می رسد، توجه کند. من هم برای اینکه همیشه از نظر شوهرم زیبا و مرتب باشم، هر ماه مبالغ زیادی را صرف خرید لوازم آرایشی و بهداشتی می کنم.

دختران و زنان کشور ما از همان سنین نوجوانی صورت خود را نیازمند لوازم آرایش می دانند که بتوانند چهره شان را زیباتر کنند و هر چه سنشان بالاتر می رود این احساس نیاز بیشتر شده و به تدریج جای خود را به جراحی های پلاستیک و تزریق بوتاکس برای جوان سازی پوست می دهد

رسانه ای که فرهنگ را تغییر دادهیکی از مهم ترین دلایلی که در سالهای اخیر باعث گسترش روز افزون گرایش به لوازم آرایش و جراحی ها پلاستیک در کشور شده، گسترش ماهواره ها است. در دوره و زمانه ای که ماهواره ها حتی به زندگی عشایر و کوچ نشینان کشور هم رسوخ پیدا کرده و بیرون هر چادری می توان رد پای دیش را پیدا کرد، دیگر نمی شود از تاثیرات خانه مان برانداز فرهنگ القایی ماهواره ها صحبتی به میان نیاورد. همین القائات باعث می شود که زن ایده ال همان هنرپیشه و خواننده ای باشد که ساعت ها زمان صرف آرایش خود کرده و از جراحی های زیبایی بسیاری برای تغییر صورت و اندامش استفاده کرده است. در این میان این زنان جامعه هستند که برای نزدیک شدن به الگوی القایی غربی مجبور هستند خود را به دست لوازم آرایش و جراحی های پلاستیک بسپارند.

اعتماد به نفسی که نیستاز دیگر عوامل مصرف جنون بار لوازم آرایش در کشور ما اعتماد به نفس پایین زنان و دختران جامعه است. آمارها نشان می دهد که زنان و دختران کشور فرانسه که بزرگترین قطب تولید لوازم آرایش در جهان است، کم ترین مصرف این لوازم را در دنیا دارند. البته ماجرای مصرف کم لوازم آرایش در کشورهای توسعه یافته امری بدیهی است. اما دختران و زنان کشور ما از همان سنین نوجوانی صورت خود را نیازمند لوازم آرایش می دانند که بتوانند چهره شان را زیباتر کنند و هر چه سنشان بالاتر می رود این احساس نیاز بیشتر شده و به تدریج جای خود را به جراحی های پلاستیک و تزریق بوتاکس برای جوان سازی پوست می دهد. مسئله این است که زنان و دختران ما هیچ گاه از ظاهر خود رضایت نسبی را ندارد و همواره برای رسیدن به چهره ایده آل القائی به دنبال مصرف لوازم ارایش هستند.

 

به هر رو تا زمانی که الگوی زن برتر در جامعه ما مدلها و خواننده های اروپایی باشد، وضعیت به همین منوال ادامه پیدا خواهد کرد و در این میان چاره ای نیست جز تغییر فرهنگ و نگرش جامعه در خصوص معیارهای زن ایده آل.


پنج شنبه 93 اردیبهشت 11 , ساعت 5:22 عصر

  آسیب‌های ماهواره:
1. افزایش جرایم :توسط نمایش تصاویر خشونت بار وسهل و آسان نشان دادن کشتار و قتل و هر گونه جنایت با سلاح سرد و گرم ترس بیننده را فرو می‌ریزد و موجبات بالا رفتن آمار جرم و جنایت در جامعه را پدید می‌آورد.
2. ترویج مد گرایی و ارائه مد های آرایشی و پوشش زننده:
امام صادق (علیه‌السلام)فرمودند :اوحی الله عزّ و جلالی النبی من الانبیاء قل للمؤمنین: لا تلبسوا لبس اعدائی و لا تطمعوا طعام اعدائی ولا تسلکوا مسالک اعدایی، فتکونوا اعدائی کما هم اعدائی : خداوند بزرگ به پیامبری از پیامبرانش وحی نمود که به مؤمنین بگو: لباس دشمنان مرا نپوشید، غذای آنان را نخورید و از راه آنان نروید (آنان را الگوی خود قرار ندهید) که در این صورت از دشمنان من محسوب می‌شوید، همان طور که آنان دشمنان من هستند.                                      (علل شرایع ج 2 ص 348)
3. از بین رفتن قبح روابط غیر اخلاقی در بین مردم:

قال الله تبارک وتعالی : ان الذین یحبّون ان تشیع الفاحشه فی الذین آمنوا لهم عذاب الیم : برای کسانی که دوست دارند در باره مؤمنان تهمت زنا شایع شود ، در دنیاو آخرت عذابی دردآور مهیاست خدا می داند و شما نمی دانید . (نور آیه 19)
4.پایین آمدن سطح رضایتمندی همسران:

مرد و یا زنی که همواره صحنه های مستهجن به واسطه فیلم‌های ماهواره برای او عادی شده باشد دیگر به واسطه همسر راضی نمی‌گردد. و این اولین قدم فساد زن و مرد در خانواده می‌باشد.
حضرت علی (علیه‌السلام) فرمود: هرگاه از زنی خوشتان آمد نزد همسر خود بروید (وبا او رابطه زناشویی برقرار کنید). زیرا همسر شما هم مثل اوست و برای شیطان در قلب خود راهی قرار ندهید، تا اینکه آن زن از خاطر شما برود.

5- بلوغ زودرس: اگر نوجوان یا جوانی صحنه‌هایی رادر ماهواره می بیند،که نباید ببیند اگر شرایط ازدواج و تشکیل زندگی زناشویی را نداشته باشد، خواهد کوشید عطش کاذب خود را از راههای دیگر فرو نشاند. این‌جاست که مشکلات اخلاقی دیگری مانند روابط نادرست و... پدید می‌آید.

6- رفتار نامطلوب کودکان و نوجوانان: کودکان ونوجوانان وقت زیادی برای تماشای برنامه های تلویزیونی و ماهواره‌ای که تا پاسی از شب ادامه می یابد،هزینه می کنند لذاصبح‌ها با تاخیر به کلاس درس می روندو خواب آلود هستند؛ در نتیجه، بیش‌تر این افراد، رفتارنامطلوبی در مدرسه دارند.

راهکارهای اصلاحی: الف:رسالت اصلی مسئولان فرهنگی:  ایمن‌سازی افراد، بویژه جوانان و نوجوانان در برابر هجوم بیگانگان و افزایش قدرت مقاومت آنان.  ایمن سازی نیز تنها با برنامه ریزی همآهنگ و درازمدت، برای فرهنگسازی دینی، گسترش شناخت معارف الهی و تنومند ساختن باورهای اصیل مذهبی در جامعه، میسر است که می‌تواند با گذشت زمان افرادجامعه را به خودآگاهی و خودباوری برساند.
وهم چنین، نوجوانان باید به گونه ‌ای تربیت شوند که آگاهانه و با اختیار کامل، از آلودگی و گناه بپرهیزند.

ب :خوداری نمودن ازبرخوردهای فیزیکی و محدودیت آفرینی در استفاده از ماهواره و اینترنت و.....

جمع آوری خانه به خانه بشقاب ماهواره هاراه چاره این مشکل نیست. در حال حاضرراه‌های دیگری جایگزین ماهواره شده است و نمی‌توان با این روش‌های فیزیکی درمقابل این هجوم ایستاد.اگرمحدودیت آفرینی در استفاده از برنامه‌های ماهواره، بدون جایگزین کردن برنامه‌های سازنده و مورد علاقه جوانان باشد، به نتیجه نخواهد رسید و جوانان به انحراف‌ها و مشکلات دیگری دچار خواهند شد. بنابراین، با انتخاب برنامه‌های مناسب یا جایگزین کردن فعالیت‌های دیگر به جای تماشای برنامه های ویرانگر ماهواره‌ای، می‌توان از پیآمدهای منفی آن‌ها پیش‌گیری کرد.

ج :  تلاش برای رشد فرهنگ اسلامی در جامعه: (در این راه، از روش‌های زیر می‌توان بهره گرفت)

* 1- عمل به ارزش‌های مکتبی و ملّی از جانب مسئولان نظام:

ما مراکز تصمیم گیرنده داریم؛ کمیسیون های مجلس ،صدا سیما، وزارت ارشاد، مطبوعات اسلامی، حوزه های علمیه، این همه مؤسسه های فکری و فرهنگی،و...... واقعاً برای حل چنین مشکلاتی باید راه کار بدهند. که چگونه می توانیم هم گام با دنیا پیش برویم.واز مزایای آن بهره مند شویم واز آفات آن در امان بمانیم؟امّاچرا به مسائل اخلاقی، اهمیت داده نمیشود.در سالهای اخیربا اطلاع رسانی چقدر  بهداشت رافعال کردیم !مثلا برای بیماری وبا،دادوبیدادآقا، راه جلوگیری آن این است، راه مقابله با آن، این. تلویزیون این کار را بکند؛ رادیو آن کار را. باغ های سبزی را زیر و رو کنید؛وبا،درپیش است.ما درباره مشکلات فرهنگی مان که این قدر فریاد می زنیم از غذای فاسد بدتر است، واقعاً چند کمیسیون و کمیته علمی و فکری و تخصصی گذاشته ایم؟

*2-  برداشتن محدودیت‌های غیرضروری در زمینه‌های گوناگون، تا آن‌جا که به رواج ضد ارزشها نیانجامد.

*3-  تهیه فیلم‌هایی با موضوع‌های متناسب با تعلیم و تربیت اسلام.

*4-  ارایه برنامه‌های مناسب از تلویزیون.

*5-  تهیه نوارهای ویدیویی مجاز و...

*6- تقویت باورهای دینی در میان افراد جامعه به ویژه زنان و دختران، یکی از وظایف مبلّغان که مرزداران اندیشه های دینی و فرهنگی جامعه هستند.بیدارگری نسل های امروز و فرداهاست زیرا در کلام و قلم و هنر این عزیزان سعادت موج می زند، واینان با تبلیغات دینی نقش عظیمی بر عهده دارند.میدانیم اسلام، کامل ترین شریعت آسمانی، با تبلیغ متولد شد و بقاء و جاودانگی آن نیز در سایه سار تبلیغ مبلغان و هدایت گران مذهبی به وجود خواهد آمد از این رو آشنایی مبلّغان فرهیخته و وارسته ی عرصه ی دین باوری با شیوه های گوناگون تبلیغی در سراسرایران امری ضروری است. آگاهی از ابزارهای تبلیغ و جدید ترین شیوه ها و روش ها به مبلّغان این امکان را خواهد داد که افزون بر هدایت جامعه ی اسلامی به سوی سعادت و سلامت دینی، از ورود افکار و اندیشه هایی که بر مبنای دین گریزی و یا دین ستیزی است ممانعت به عمل آورند.در جامعه ی کنونی بشری به علت گسترش ارتباطات و سهولت دست یابی به اندیشه های به ظاهر منطقی غرب و پیشرفت سریع تکنولوژی در جوامع گوناگون و در نتیجه مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفتن کشورهای جهان سوم و در حال توسعه؛ تبلیغ های دینی نیز باید تحوّلی ژرف یافته و در شیوه ها و ابزارهای تبلیغی تجدید نظر گردد. ماهواره ها چشم های ناپاک قرن بیستم هستند که به عنوان خطری نابود کننده، فرهنگ و مبانی دینی ما را مورد حمله قرار داده اند و تبلیغات ما باید علاوه بر تعلیم مفاهیم و تعالیم مذهبی و دینی در پی خنثی کردن آثار شوم این پدیده ی فرهنگ برانداز باشند.

*7- تحکیم پیوندهای عاطفی میان اعضای خانواده:آشنایی کودک با آداب و ارزش ها و قواعد زندگی اجتماعی از طرق مختلفی صورت می گیرد که بهترین و اولین کانون نهادینه کردن این امر خانواده است.در خانواده مادران به عنوان محور کانون خانواده، نقش مؤثرتری در تفهیم این ارزش ها و قواعد برای کودکان وجوانان دارند. حضرت امام (ره) فرموده اند: مربی انسان ها زن است، سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زن است. زن با تربیت صحیح خودش، انسان درست می کند و با تربیت صحیح خودش، کشور را آباد می کند  و هم چنین می فرمایند: مادران مسئول اعمال فرزندان خود هستند و اگر یک بچه را خوب تربیت کنند، ممکن است سعادت یک ملت را همان بچه تأمین کند(در جای دیگری سهم بزرگی از آینده ملت ها و سعادت و هلاکت جوامع را در گرو کیفیت ایفای نقش تربیتی مادران بیان می فرمودند. ایشان زن را یکتا موجود تربیت کننده انسان هایی که سبب برکت برای جامعه ها می شوند، می دانستند.پس مادران باید بیشتر با فرزندان ارتباط دوستانه ومنطقی داشته باشند.وفرزندان خود را رها ننمایند.

*8- حرکت آگاهانه و صحیح مدیران فرهنگی جامعه برای کاهش اثرات منفی برنامه‌های ماهواره:مدیران فرهنگی باید بدانند که شبکه ها به طور جدی بر این جنبه تمرکز کرده اند که ضروریات دین اسلام را مورد هجمه قرار دهند. تبلیغ مسیحیت جدی است. تبلیغ افکار الحادی و مسایلی چون شیطان پرستی جدی است. هدف دشمن، هجمه به انقلاب و ارزش های انقلاب است؛ در نتیجه، در سه بعد اخلاقی، اعتقادی و سیاسی، ما مورد هجوم گسترده دشمنان هستیم. باید ابزار و روش های مقابله موثر و مفید امروزی را شناسایی کنند. ما منکر فایده برخی شبکه ها نیستیم؛ اما دفع ضرری که ضروری است، مهم تر است، یا استفاده مفیدی که ضروری هم نیست؟ شما قضاوت کنید!

*9- حرکت مقابله‌ای صدا و سیما برای ساختن و بازنمایی مجدد ارزش‌های جامعه وصیانت از حریم خانواده به منظور مقابله با اثرات منفی فیلم‌های نامناسب ماهواره‌ای:صدا وسیما بایددر ساخت فیلم ها مدیریت کند تا از آموزه های دینی وفرهنگی استفاده شود واز سوق دادن محتوای فیلم ها به دوستی های قبل از ازدواج دختر ها وپسرها وانواع واقسام دزدیها وجنایات وآرایش ومدهای بی رویه وخانه های آن چنانی و.... پرهیز گردد.

*10- آگاهی دادن مردم به آسیب‌های ماهواره و اهداف آن:باید شیوه های مبارزه بااهداف غرب و امریکا را به مردم آموزش بدهیم و باید مردم را آگاه کنیم؛ اولین شیوه مبارزه آگاهی دادن به مردم است. بگوییم خواهر برادر! اگر امریکا می آید انواع مفاهیم به ظاهر قشنگ مثل آزادی و دموکراسی را واردمی کند، دلش برای آزادی و دموکراسی ما نسوخته است. اگر آن جوان این را بداند، اگر آن شناخت رابدهیم،واگربه جوان تفهیم کنیم،که دارند انسانیتت را از تو می گیرند، دارند تبدیلت می کنند به یک حیوان انسان نما؛ جوان به صورت خودکار تصمیم صحیح را اتخاذ می کند. با توهین و دعوا نمی شود به مردم فهماند؛ کرامت انسان ها باید حفظ شود.

*11- فرهنگ سازی:ما باید تولید نرم افزار کنیم، تولید هنر کنیم؛ یعنی اگر تکی است ، پاتک داشته باشیم؛ یعنی ما هم بیاییم انواع شیوه های دشمن را استفاده کنیم. اگر شبکه های ماهواره ای است، ما هم بیاییم ماهواره بفرستیم. ، اگر اینترنت وجود دارد، سایت های خوب را راه اندازی کنیم.

* 12-شناخت اهداف دشمن در تهاجم فرهنگی:شناختن اهداف مهاجمان فرهنگی که تلاش می کنند:‌با دنیا گرایی، رفاه‌ طلبی و مصرف گرایی،و آزادی بی‌قید وبندوهمچنین با گسترش فساد و فحشا از طریق تلویزیون، ماهواره و مجلات و نظایر آن عملا" اخلاق را از جوامع بزداینداگر نتوانیم نیازهای فکری و فرهنگی‌افراد جامعه به ویژه نسل جوان و تحصیل کرده و تشنه حقیقت و انسانیت را پاسخ دهیم، میدان برای هجوم فکری و‌تبلیغی غرب باز می‌شودومی توانند اهداف پلید خودرا به کرسی بنشانند.
* 13-تقویت بینش دینى و سیاسى:اعتقاد به خداوند وپیامبران وقیامت نوعی تعهد در انسان بوجود می آورد ومصونیت انسان را در برابر یورش فرهنگی دشمن محافظت می نماید وسود جویان غرب را از کژروی وناهنجاریها ناکام وناامید می سازد چنین ایمانی جامعه را به جهت گیری صحیح رفتاری سوق می دهد قران کریم هم در این باره می فرماید:........یهدیهم ربهم بایمانهم....... (پروردگارشان به سبب ایمانشان هدایتشان می کند)

 

 

 

 

*14-دقت در برنامه هاىآموزش و پرورش کودکان ، نوجوانان و جوانان:کودکان با دلهاى پاک و اندیشه هاى شفاف براىپذیرش پیامهاى آموزشى و پرورشى از آمادگى ویژه اى برخوردارند. به گونه اى که آثارپیامدهاى دریافت شده در روزگار خردسالى تا پایان زندگى در رفتار و کردار آنان باقی مى ماند. با توجه بدین حقیقت بزرگ دست اندرکاران مسائل فرهنگى باید از فرصت طلایىخردسالى سود برند و به یارى هنر، ورزش و انواع سرگرمیها ارزشهاى والاى اسلامى را درژرفاى وجود فرزندان اسلام جاى دهند.
البته روزگار نوجوانى و جوانى نیز ویژگیهاىخود را داراست و دولت اسلامى باید به برنامه هاى مناسب و استفاده از کارشناسان مؤمن ، این دو قشر را از کژ روى باز دارند و به سوى نیکبختى و سعادت هدایت کنند.
نکته اى که در این نوشتار باید یاد آورى شود آن است که چنانچه براندیشمندان پوشیده نیست همه باورها را بر دوش دست اندرکاران و دولتمردان نهادن وتنها دیگران را مسئول شناختن ، شیوه خردمندان نیست . زیرا بى تردید همه در برابرآفریدگار مسئولند و باید هر کس به فرا خور حال خویش با سازماندهى واحد پرورشى ویژه و به کار گیرى شیوه هاى گیرا، کودکان ، نوجوانان و جوانان را چون گوهرى گرانبها زیرنظر بگیرد و از دستبرد دزدان چراغ به دست غرب حفظ کند.
* 15- زدودن فقر اقتصادى:تنگدستى را شاید بتوان ازپلیدترین پدیده هاى جامعه به شمار آورد. حقیقت ناگوارى که پیشوایان دین آن را به کفر نزدیک دانسته اندو دانشمندان از آن به عاملى براى آغاز انحراف وبزهکارى یاد کرده اند.
بى تردید بسیارىاز ناهنجاریهاى اجتماعى چون سرقت ، ولگردى ، گدایى ، خود فروشى و... به علت تنگدستی و بى چیزى به وجود مى آید. نگاهى گذرا به بزهکاران و ساکنان ندامتگاهها، ما را بدین حقیقت دردآور رهنمون مى شود که شمار بسیارى از آنان در اثر تهیدستى ، پاى در اینراه شوم و بدفرجام نهاده اند. پدیده فقر در هر جامعه اى که چهره کریه خود را به نمایش بگذارد، مانند سیلى بنیان کن زیر بناى تمامى ارزشهاى انسانى را از بن ویران مى کند و کاخهاى کرامت و شرافت آدمى را در بیغوله هاى ننگ و بدنامى تبدیل مى کند ودر برابر پدیده هاى اجتماعى خطرناکى همچون رشوه دهى و رشوه گیرى فریب و روباه صفتی و دزدى ، حرص و طمع ، دست اندازى به اموال دیگران ، کم فروشى و... ارزشهاى فرهنگی جامعه را در کام شعله هاى سرکش خود خواهد سوزاند.
* 16-احیاى عزت نفس:از جمله راههاى مبارزه با تهاجم فرهنگى ، احیاى روحیه عزت نفس در بین اقشار مختلف جامعه مى باشد. بنابراین لازم است با تقویت این روحیه و زدودن احساس خود کم بینى مردم جامعه اسلامى را از تقلید کورکورانه از روشهاى زندگى بیگانگان بازداشت امام صادق (ع) می فرمایند:
خداوند به پیامبرى از پیامبرانش وحى فرموده که به مؤ منان بگو:
(لا تلبسوا لباس اعدائى ، و لاتطعموا مطاعم اعدائى ، و لا تسلکوا مسالک اعدائى ، فتکونوا اعدائى کما هم اعدائى)
لباس دشمنان مرا نپوشید و غذاى دشمنان مرانخورید و به شیوه دشمنان من رفتار نکنید که شما نیز همانند آنان جزو دشمنان من خواهید شد!
بنابراین لازم است روحیه عزت نفس و ترویج و تقویت شود تا زمینه پذیرشبرنامه هاى فرهنگى دشمن از بین برود.
*17-مبارزه با روحیه تجمل گرایى :امروزه اثر مستقیم روحیه تجمل گرایى بر واردات کالاهاى مصرفى لوکس وپیروى از مدهاى گوناگونى که حجم انبوهى از فرهنگ و ارزشهاى غربى را یدک مى کشند، برکسى پوشیده نیست نگاهى به زندگى روزانه مرفهین بى درد نشانگر این واقعیت است که پیروى از مد، حتى در شیوه خوراک آنان نیز دگرگونى پدید آورده است . البته زیان روحیه رفاه جویى و تجمل گرایى تنها در تغییر شیوه پوشش ، خوراک و رفتارهاى اجتماعی و شخصى آشکار نمى شود بلکه در بالا رفتن میزان بزهکاریها و زیر پا نهادن اصول اخلاقى نیز اثرى شگرف دارد. افزایش خواسته هاى افراد که در سایه چنین روحیه اى پدیدمى آید انگیزه اى نیرومند براى سرقت ، کلاهبردارى ، رشوه و... به شمار مى آیند.
از این رو، در مبارزه فرهنگى ، زدودن روحیه تجمل گرایى از دلهاى مردم باید به گونه اى جدى مورد توجه قرار گیرد. و اثرات منفی آن براى جامعه تبیین شود تا جامعه با نگرشى آگاهانه به مسائل بیندیشند و از روىآوردن و تسلیم بى چون و چرا در برابر امواج ویرانگر این شبیخون مخرب در امان باشند.
* 18-اشباع نیازهاى طبیعى انسان از راههاى مشروع:انسان مجموعه اى در هم پیچیده از غرایز گوناگون است . غرایزى که پیوسته او را به جنبش درکوچه هاى پر پیچ و خم زندگى فرا مى خواند. این خواستها به گونه اى نیرومندند که می توانند انسان را در پى خویش به بیغوله هاى تاریک وظلمانی وناشناخته بکشانند باتوجه بدین حقیقت برآورده نشدن این غرایز در حد معقول و یا زیاده روى در کامروایی غریزى مى تواند خطر ساز باشد. رها ساختن نامعقول مردم در بهره گیرى هر چه بیشتر وبه هر شکل ممکن از این نیروهاى مقدس ، آنان را از تلاش در سازندگى خویش و جامعه بازمى دارد و جلوگیرى از ارضاى غرایز در حد مشروع ، یا ناتوانى در برآوردن نیازهاىطبیعى نیز زمینه را براى روى آوردن همه جانبه به سوى برنامه هاى مخرب دشمن فراهم میآورد.
* 19- پیشگیرى از نفوذعوامل فرهنگى دشمن:مطبوعات و مجله هاى گمراه کننده ، فیلمهاىمبتذل و... نمونه هایى از عوامل فرهنگى دشمن به شمار مى آیند.
نگاهبانى ازارزشهاى الهى ، بینشى ژرف می طلبد مطبوعات را بایدواداشت تا در چارچوب قانون فعالیت کنند و هرگز فرصت سمپاشى را به غربزدگان خودباخته ندهند.

امام امت (ره ) در این باره مى فرمایند:اکنون وصیت من ... آن است که نگذارند این دستگاههاى خبرى و مطبوعات و مجله ها، از اسلام و مصالح کشور منحرف شوند و باید همه بدانیم که آزادى به شکل غربى آن که موجب تباهى جوانان و دختران وپسران مى شود، از نظر اسلام و عقل محکوم است.
* 20-استفاده از همه ابزارهاى ممکن براى دفاع فرهنگى:اگر دشمن براى شکست ما به هروسیله ممکن چنگ مى زند، ما نیز باید به حکم دستور قرآنىواعدّوا لهم ما استطعتم من قوّةاز هر وسیله مشروع سلاحى بسازیم و ازفرهنگ اسلامى خویش پاسدارى کنیم . در این راه باید یک سری ازامکانات فرهنگی و هنرى وورزشى توسعه یابد؛ تا جوانان به تفریحات سالم روى آورند. رهبر فقید انقلاب اسلامی امام خمینى (ره ) در این باره مى فرمایند:در رژیم سابق تمام چیزها، خصوصا فرهنگ و هنر محتوایش عوض شده بود. یعنى کسى که نام سینما را مى شنید، خیال مى کرد که آنجا باید مرکز فساد و سوء اخلاق و مرکز مخالفت با همه چیز باشد. و یا کلمه تئاتر درذهن انسان چیز مبتذلى بود که از آن بهره فساد برده شود؛ هکذا همه چیز دیگر. و عمده این است که ما ذهن این جوانها و حتى پیرها و روشنفکرها نماها را آماده کنیم که ماخودمان آدم هستیم و این طور نیست که در همه چیز دستمان را پیش دیگران دراز کنیم ... بنابراین مدتها باید زحمت بکشیم و باور کنیم که خودمان داراى یک فرهنگ بزرگ انسانی با ارزشهاى اسلامى هستیم . و اگر امروز کمبود نیروى انسانى هست ، به خاطر همین است که افکار به آن طرز تفکر عادت کرده است ؛ لذا ساختن تئاترى که مطابق با اخلاق انسانى - اسلامى باشد، زحمت دارد. و سینما هم اگر بخواهد چنین باشد، نیازمند به صرف مدتها وقت است و هرگز در متن سینما و تئاتر نوشته نشده است که باید مرکز فسادباشند.
*21-تدوین معیارهاى نوین ارزیابى آثار فرهنگى:بى تردید هدایت کوششهاى جامعه درمسیر فرهنگ الهى ، تلاشى همه جانبه و دیر پا مى طلبد. دست اندرکاران امور فرهنگی براى دستیابى بدین هدف ، باید از یک سو به تدوین معیارهاى نوین ارزیابى آثار فرهنگى - هنرى بپردازند. زیرا هرگز معیارهاى دشمن با معیارهاى برآمده از فرهنگ ما یکسان نیست . و از سوى دیگر، باید از نیروى جوانان مؤ من در پاسدارى از ارزشهاى الهى سودبرد، و از منزوى ساختن آنان تنها به دلیل تازه کار بودن و دست نیافتن به تشویقها و جوایز غربیان بر حذر بود. رهبر بیدار انقلاب اسلامى ، حضرت آیة الله خامنه اى در این باره مى فرمایند:
میدان بدهید به همه و هر کس که مى خواهد براى این ملت کار کند. ما مى گوییم اجازه منزوى شدن عناصرخودى را ندهید... من      مى گویم اگر مى خواهید هنر این کشور رشد و اعتلا پیدا کند، به هنرمند جوان مؤ من تکیه بکنید. او مى تواند از اسلام و انقلاب و کشور دفاع کند.
* 22- گسترش امر به معروف و نهى از منکر:پیشگیرى از سقوط سنگرهاى فرهنگى در برابر یورش دشمنان ، علاوه برموارد یاد شده ، بیدارى فراگیر امت اسلامى را مى طلبد. پروردگار بزرگ در قرآن کریم مى فرماید:
(و لتکن منکم امّة یدعون الى الخیر و یاءمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون)
بى تردید اگر همه مردم به این اصل مهم پایبندباشند و هر کس در محدوده زندگى خویش زشتکاران را از زشتى باز دارد و به کردار نیکفرمان دهد، دشمن هرگز روزنه اى براى نفوذ نخواهد یافت .

رهبر همیشه بیدار انقلاب اسلامى حضرت آیة الله خامنه اى در بخشى از سخنان خویش به اهمیت این حقیقت اشاره کرده مى فرمایند:
مساله امر به معروف ، تکلیف همیشگى مسلمانهاست . جامعه اسلامى به امر به معروف و نهى از منکرزنده میماند. قوام حکومت اسلامى به امر به معروف و نهى از منکر... منکرات هم اخلاقى ، هم سیاسى و هم اقتصادى است ؛ همه جا هم جاى نهى از منکر است ؛یک دانشجو هم مى تواند در محیط درس و علم ، نهى از منکر کند. یک کارمند شریف هم درحیط کار خود مى تواند نهى از منکر کند؛ یک کاسب مؤ من هم در محیط کار خود مى تواند  نهى از منکر کند.                                                         به امید آن روز انشاالله


   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ